Löytyykö tietoa netin nopeudesta? Olen kiinnostunut siitä että kuinka nopeudet ovat muuttuneet historian saatossa. Nyt kun testaan oman kotinetin nopeutta…

Kysytty

Löytyykö tietoa netin nopeudesta? Olen kiinnostunut siitä että kuinka nopeudet ovat muuttuneet historian saatossa. Nyt kun testaan oman kotinetin nopeutta tässä nopeustestissä https://www.nopeustesti.com niin oma yhteys lataa 110 megabittiä sekunnissa, joka on ymmärtääkseni tosi nopea. Itse muistan pienempänä kun ei ollut omaa tietokonetta tai nettiä, niin kävimme kavereiden kanssa aina kirjastossa kokeilemassa internettiä, ja silloin nettisivut latasivat tosi hitaasti. Välillä piti odottaa varmaan 5 minuuttia että joku yksittäinen sivu latasi. Löytyyköhän mistään kirjastosta tai teoksesta tietoa netin nopeuksista historian saatossa? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipediassa on aiheesta hyvä artikkeli, jossa on yksityiskohtaisia nopeustietoja. Sen mukaan 1990-luvun ensimmäiset puhelinmodeemit tarjosivat yleensä nopeuden 33,6 kb/s. ISDN-tekniikka tarjosi 128 kb/s ja 1997 käyttöön saatu ADSL oli ensimmäinen megatavun eli 1000 kb/s saavuttanut tekniikka.

Se, miten nopeasti joku internet-sivu latautuu, riippui ja riippuu sekä ladattavan sivun ylläpitäjän tarjoamasta nopeudesta että oman laitteiston vauhdista. Tämän takia oman yhteyden huippunopeus (kuten kysyjän 110 Mb/s) ei takaa, että mikä tahansa verkkopalvelu toimii tällä nopeudella. Yleensä vain suurempien kaupallisten yrittäjien palvelimet yltävät yhtä suuriin nopeuksiin kuin nykyään on kuluttajille tarjolla esimerkiksi Suomessa. Todellinen latautumisnopeaus on siksi aina tapauskohtaista.

Heikki Poroila

2 ääntä

Kommentit

Kiitos nopeasta vastauksesta Heikki, tuo linkki oli hyvä!