Löytyykö teiltä mitään tietoa Tattarisuon murhista, joista äitini aina välillä mainitsee? Minua kiinnostaa myös Tattarisuon menneiden aikojen maine rikollisten…

Kysytty

Löytyykö teiltä mitään tietoa Tattarisuon murhista, joista äitini aina välillä mainitsee? Minua kiinnostaa myös Tattarisuon menneiden aikojen maine rikollisten pesäpaikkana, ts. etsiskelen (asiallisen tiedon lisäksi / "kevennykseksi") alueeseen liittyviä legendoja ja urbaanistooreja. Voitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä "Tattarisuon murhiksi" kutsuttu tapaus sattui vuonna 1930, kun eräs autonkuljettaja pysähtyi juomaan suolla sijainneesta lähteestä ja löysi samalla sieltä ihmisruumiin osia. Poliisi ryhtyi tutkimaan asiaa ja selvitti sen seuraavana vuonna.

Ehkäpä paras lähde olisivat aikalaiskirjoitukset tuon ajan sanomalehdistä. Esim. Helsingin Sanomien vanhoja vuosikertoja löytyy pääkirjastosta Pasilasta mikrofilmeinä.

Helsingin Sanomien verkkoversion arkistosta löysin myös seuraavat jutut, joissa kerrotaan lyhyesti tapauksesta:

2.9.2001: Tattarisuon hurja maine alkoi ruumiinryöstöstä.
27.8.1998: Tattarisuolta poliisisurmiin.
27.8.1998: Matkamuistona murha. (tässä on mukana kuva vuodelta 1931)

Lisäksi löysin Kansalliskirjaston (os. Unioninkatu 36, puh. (09) 191 23196) kokoelmista seuraavanlainen julkaisun:

Suomalaisia ruumistaikoja : Tattarisuon salaisuus.
Julk. Helsinki : Barnabas Rikkonen, 1931.
Käytettävissä filmikortteina kirjaston lukusalissa.

Turun yliopiston kokoelmissa olisivat lisäksi seuraavat julkaisut:

K. L.: Laulu Tattarisuon löydöistä : Tattarinsuolta löytyi tässä joku aika sitten paljon ihmisruumiin osia, joille kaikille ei ole vielä omistajaa tavattu, vaikka kaivauksia onkin tehty runsaasti.
Julk. Pori : Tekijä, 1931.
Vain lukusalilainaksi.

3 laulua. Sisältö: Tattarisuon salaisuus ; Perhon poika ; Laulu Hl. St. Philibertin tuhosta.
Julk. Tampere : T:nimi Kirjanmyynti, 1931.
Vain lukusalilainaksi.

Näiden saatavuutta voi tarvittaessa kysyä esim. Helsingin kaupunginkirjaston kaukopalvelusta p.310 85433. Kotimaasta tilattu kaukolaina maksaa 4 e.

Tattarisuon tapauksesta on kerrottu ehkä myös julkaisussa:
Jermo, Aake: Murha ei vanhene koskaan : reportaasi surmantöistä.
Helsingissä : Otava, 1975.
Kirjaa on saatavissa esim. Pasilassa, pääkirjaston varastossa.