Löytyykö monipuolisia huumeista ja niiden historiasta kertovia kirjoja?

Kysytty

Löytyykö monipuolisia huumeista ja niiden historiasta kertovia kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huumeista toki löytyy paljonkin kirjallisuutta, rajoitun tässä kuitenkin vain muutamiin suomenkielisiin historiallisiin ja käytön yhteiskunnalista puolta esiteleviin teoksiin:

Schivelbusch, Wolfgang
Nautintoaineiden kulttuurihistoria. - Otava, 1986.
(käsittelee lähinnä oopiumin käyttöä 1800-luvulla)

Kontula, Osmo
Huumeet Suomessa. - Otava, 1988.

Salasuo, Mikko
Huumeet ajankuvana : huumeiden viihdekäytön kulttuurinen ilmeneminen Suomessa. - Stakes, 2004.
(painopiste tilanteessa 1960-luvulta lähtien)

Hakkarainen, Pekka
Suomalainen huumekysymys : huumausaineiden yhteiskunnallinen paikka Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. - Alkoholitutkimussäätiö, 1992.

Huumeiden käyttäjä hyvinvointivaltiossa. - Gaudeamus, 2002.
(artikkeleita huumekulttuurista ja suomalaisesta huumepolitiikasta)

Huumausainestrategia 1997 : taustamateriaalia huumausainepoliittisen toimikunnan mietintöön. - Sosiaali- ja terveysministeriö, 1997.
(sisältää mm. artikkelin, jossa tietoa kuuden Euroopan maan - Hollannin, Ruotsin, Tanskan, Sveitsin, Saksan ja Englannin - huumepolitiikan periaatteista 1990-luvulla)

Seppälä, Pauliina & Mikkola, Tomi
Huumeet Internetissä ja nuorisokulttuurissa : havaintoja huumeiden merkityksistä ja riskikäsityksistä käyttäjäpiireissä. - Stakes, 2004.

Kuhunkin kirjaan sisältyy lähde- ja kirjallisuusviitteitä.