Löytyykö Kuopion kaupunginkirjastosta kirkonkirjoja tms. sukututkimuksessa käyttökelpoista aineistoa (esim. mikrofilmeinä)? Alueina minua kiinnostavat lähinnä…

Kysytty

Löytyykö Kuopion kaupunginkirjastosta kirkonkirjoja tms. sukututkimuksessa käyttökelpoista aineistoa (esim. mikrofilmeinä)? Alueina minua kiinnostavat lähinnä Kuopion maaseurakunta, Rautalampi, Säyneinen ja Juankoski. Ajallisesti olen kiinnostunut vuosista 1800-1950.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuopion kaupunginkirjastossa löytyy sukututkimusaineistoa mikrofilmeinä ja mikrokortteina. Tarkemmin luettelot löytyvät internetistä kirjaston kotisivun kautta klikkaamalla kohtaa ”Hakemisto kirjaston palveluista” ja sieltä kohtaa ”Sukututkimus”.
Suora linkki tässä:
http://www.kuopio.fi/attachments.nsf/Files/210706103713454/$FILE/Sukutu…

Mikrofilmit ja -kortit sijaitsevat lehtisalin sukututkimushuoneessa, jossa myös lukulaitteet niitä varten. Näitä tallenteita ei siis ole mahdollista lainata kotiin. Mikrokorttien lukemiseen ei tarvitse varata aikaa, sillä lukulaitteita on useampia. Mikrofilmien lukemiseen on hyvä varata aika etukäteen lehtisalin puhelinnumerosta, suositus neljä tuntia kerrallaan. Näitä laitteita on 4 kappaletta, joista kahdella voi filmistä tehdä paperitulosteita kappalehintaan A4 0,20e ja A3 0,40e.

Lehtisalin aukioloajat löytyvät mm. täältä:
http://www.kuopio.fi/net.nsf/TD/221104113315410?OpenDocument

Mikrofilmejä voi tilata muualta myös kaukolainaksi ja lukea sitten sukututkimushuoneessa.
Tässä linkki:
http://www.kuopio.fi/kirjasto/MAAKUNTA/kauko.htm

Sukututkimushuoneessa on käsikirjasto sukututkimuskirjallisuudesta. Samoja kirjoja löytyy lainattavina pääkirjaston aikuistenosastolta. Lehtisaliin on tilattu myös aiheesta lehtiä: Sukuviesti, Genos ja Faili, joita on myös varastoitu aiempia vuosikertoja, joita on mahdollista lainata kotiin.