Löytyykö kirjoja miniatyyrimaisemien rakentamisesta ts. maastonrakennuksesta ?

Kysytty

Löytyykö kirjoja miniatyyrimaisemien rakentamisesta ts. maastonrakennuksesta ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkielistä kirjallisuutta maisemapienoismallien rakentamisesta ei ole kovin paljon tarjolla. Joissakin pienoismallikirjoissa aihetta sivutaan: esim. Timo Nyyssösen Pienoismallirakentajan käsikirjassa (Multikustannus, 2007) käsitellään dioraamoja ja maisemia. Vaikka teemana ovatkin lähinnä sota-aiheiset pienoismallit, materiaaleista ja työtavoista kirjasta saanee joitakin vinkkejä.

Suomenkielinen cd-rom-levy aiheesta sen sijaan löytyy: Uusi pienoismalliharrastajan tietopaketti (1998) käsittelee yhtenä aiheena myös maisemapienoismallia.

Pienoismalli-lehdessä on julkaistu vuosien varrella myös maiseman rakentamiseen liittyviä artikkeleita.

Englanninkielisiä teoksia aiheesta:
Gray, Freida: Making miniature gardens (1999)
Schleicher, Robert: Scenery for modern railroads, dioramas & miniatures (1994)
Windrow, Richard: Terrain modelling (2001)