Otsikko
Löytyykö jostain nuotit ja alku tähän lauluun? Olen oppinut tämän 1950-luvulla. 3.säk. Nuku pieni, nuku unta rauhaisaa. Silmin kirkkain herää aamuun ihanaan…

Kysytty

Löytyykö jostain nuotit ja alku tähän lauluun? Olen oppinut tämän 1950-luvulla. 3.säk. Nuku pieni, nuku unta rauhaisaa. Silmin kirkkain herää aamuun ihanaan.Enkel valkosiipi untas vartio, unen punaruusut poskes purppuroi. 4.säk. Kun surut murheet luokses ennättäy, tähtei tuiketta kun matkallas ei näy, niin ole silloin jalo voimakas. Sua rukoukset kantaa matkallas Kerto. Isän päivänpaiste, äidin silmäinloiste. Uuvu uneen armain suloiseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oikeaa laulua emmme tainneet löytää. Jonkin verran sitä muistuttaa George H. Clutsamin kehtolaulu, joka on suomeksi nimeltään Tummakiharainen lapseni. Laulu alkaa näin: Uinu lapsi, sä pieni pörrötukka kuu kirkas valaa säteitään kehtos kullaten. Ainakin Suuressa toivelaulukirjassa numero 5 laulussa on kuitenkin vain kaksi säkeistöä, joten muistamiasi sanoja siinä ei ole.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ellit-palstalla löytyi tämmöinen pätkä
"Vielä saamme sinut uneen tuudittaa
sanoin hellin surus pienet karkoittaa.
Kerran maailma sinut meiltä valloittaa
kun jo vartes täyteen mittaan puhkeaa

Isän päivänpaiste, äidin silmäin loiste
nuku uneen armain suloiseen"

http://keskustelu.ellit.fi/threads/jutteletko.1429833/page-6

Alku on tietämäni mukaan (äitini opettamana) näin:
Vielä säteet taivaanrantaa purppuroi
Lintuin laulu hiljenneenä iltaan soi
Syliin väsyneenä pieni raukeaa
Unen kultaportit eteen aukeaa

Kappaleen esitystiedot löytyvät täältä http://www.fono.fi/KappaleenTiedot.aspx?ID=bd781312-197e-4a8d-af9d-06db…

Jos nuotti jostain löytyisi, olisin tosi iloinen. Melodia on varmaan tässä parin sukupolven iltojen kuluessa hieman muuttunut alkuperäisestä....

Etsin nuottia, mutta sitä ei näytä valitettavasti löytyvän Suomen kansallisdiskografiasta, Violastakaan, https://viola.linneanet.fi/.

Vastaukseni on pahasti myöhässä, mutta Clutsamin Ma Curly-Headed Babby (My Curly-Headed Baby) on tosiaan nimimerkki V. Artin suomennoksena Tummakiharainen lapsi; kaupallisena levytyksenä tunnetaan paremmin nimellä Neekerin kehtolaulu.

Synnyin 1956 ja silloin enoni kävivät äitiä itkettämässä kyseisellä laululla. Äitini lauloi sanat näin. 1. Vielä säteet taivaan rantaa purppuroi, lintuin laulu hiljenneenä iltaan soi. Syliin väsyneenä pieni raukeaa, unen kultaportit eteen aukeaa. Kerto: Isän päivänpaiste, äidin silmäin loiste. Uuvu uneen armaan suloiseen. 2. Nuku pieni nuku unta rauhaisaa. Silmin kirkkain nouse aamuun ihanaan. Enkel valkosiipi untas vartioi, unen punaruusut poskes purppuroi. 3. Vielä saamme sinut uneen tuudittaa. Sanoin helin surut pienet karkoittaa. Kerran mailma sinut meiltä valloittaa. Kun jo vartes täyteen mittaan puhkeaa. 4. Ja kun surut murheet luokses ennättäy. Tähtein tuiketta kun taivaalla ei näy. Niin ole silloin jalo voimakas, sua rukoukset kantaa matkallas.
Nuottia ei ole minulla muualla kuin päässäni.

Hei!
Kysyisin, onko nuotti edelleen olemassa mielessäsi? Ja oliko ensi R:llä alkavia? Äiti haluaisi kuulla sävelen, että onko se sama kuin hänen nuoruudessa oppimansa. Kirjoittamasi sanat ovat oikein kun jotain eroavaisuuksia on muissa versioissa.