Löytyykö Helsingin kirjastoista virallisaineistoa, eli valtiopäiväasiakirjoja ym? Ja missä kaikissa paikoissa näihin voi Helsingin alueella vapaasti tutustua?

Kysytty

Löytyykö Helsingin kirjastoista virallisaineistoa, eli valtiopäiväasiakirjoja ym? Ja missä kaikissa paikoissa näihin voi Helsingin alueella vapaasti tutustua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtiopäiväasiakirjat löytyvät Helsingin kaupunginkirjaston pääkirjastosta 1800-luvulta asti. Painetut versiot tulevat kirjastoon kuitenkin hitaammin kuin digitaaliset versiot verkkoon, joten kaikkein tuoreimpia valtiopäiväasiakirjoja kannattaa lukea suoraan verkosta.

Valtiopäiväasiakirjoihin voi tutustua myös eduskunnan kirjastossa, joka toimii julkisena oikeudellista tietoa, yhteiskuntatietoa ja eduskuntatietoa välittävänä keskuskirjastona. ( http://www.eduskunta.fi/kirjasto/ )

Eduskunnan kotisivuilta ( http://www.eduskunta.fi/ ) pääsee vasemmalla ylhäällä olevaa "asiat ja asiakirjat" tekstiä painamalla alavalikkoon, josta "asiakirjat" tekstiä painamalla pääsee jälleen uuteen valikkoon.

Avautuvan sivun vasemmassa runassa on lista asiakirjoista, joihin pääsee tutustumaan valitsemalla ensin haluamansa "asiakirjalajin" (esim. hallituksen esitys") ja kirjoittamalla sen jälkeen oikealla puolella olevaan hakulomakkeeseen valitsemansa hakusanat, hakuehdot jne.

Lisätietoja ja apua kannattaa kysyä eduskunnan kirjastosta
Eduskunnan kirjasto
Aurorankatu 6, 00102 Helsinki
E-mail: kirjasto@eduskunta.fi