Löytyisiköhän Koraanista sellaista suomennosta, jossa Avauksen suuran ensimmäinen säe sisältää sanan "Allah"? Hämeen-Anttilan suomennoksessa se kuuluu: …

Kysytty

Hei! Löytyisiköhän Koraanista sellaista suomennosta, jossa Avauksen suuran ensimmäinen säe sisältää sanan "Allah"? Hämeen-Anttilan suomennoksessa se kuuluu: "Jumalan, Armeliaan Armahtajan nimeen." Ongelmana on, että tarvitsisin tekemääni kirjasuomennokseen sellaisen version, josta lukija tietää heti, että nyt ollaan islamilaisen tekstin kanssa tekemisissä. Jos löydätte tällaisen suomennoksen, voisitteko samalla liittää mukaan Avauksen suuran säkeet 6-7?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aikaisemmissa koraanisuomennoksissa (Z. I. Ahsen Böre 1942 ja Jussi Aro & Armas Salonen & Knut Tallqvist 1957) on myös käytetty sanaa Jumala Allahin asemesta.

Allah ei ole erisnimi, joten sen kääntäminen on perusteltua. Tiettävästi myös monet kristityt arabit käyttävät sitä.