Otsikko
Löytyisikö tietoa tai arviota, montako prosenttia Kittilän kunnan asukkaista katsovat olevansa saamelaisia, esimerkiksi saamelaiskäräjien kriteerien mukaan?…

Kysytty

Löytyisikö tietoa tai arviota, montako prosenttia Kittilän kunnan asukkaista katsovat olevansa saamelaisia, esimerkiksi saamelaiskäräjien kriteerien mukaan? Saamenkielisiksi on rekisteröity 0,4 prosenttia (Wikipedia) mutta tähän eivät sisälly ne jotka eivät itse hallitse kieltä mutta joiden isovanhemmista joku oli oppinut saamen lapsena.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saamelaisten lukumäärän arviointi on tosiaan haastavaa, koska Suomessa ei laadita tilastoja etnisistä ryhmistä.

Väestörekisteriin merkitty äidinkielikään ei kerro saamelaisten määrästä, koska lähes kaikki saamelaiset ovat monikielisiä, ja väestörekisteriin on mahdollista merkitä vain yksi äidinkieli. Lisäksi suuri osa saamelaisista ei puhu ollenkaan saamen kieltä. Tilastokeskuksen sivuilla voi tarkastella väestörekisteriin merkittyjä äidinkieliä kunnittain; tilaston mukaan Kittilässä asui 31.12.2022 27 äidinkieleltään saamenkielistä.

Saamelaiskäräjät tilastoi saamelaiskäräjävaalien yhteydessä saamelaiskäräjien vaaliluetteloon kuuluvien lukumäärää. Uusimpaan, vuoden 2023 tilastoon voi tutustua täällä. Kuntakohtaisia tilastoja ei kuitenkaan julkaista saamelaisalueen ulkopuolelta. Kaikki saamelaiset eivät myöskään hakeudu tai kuulu vaaliluetteloon, joten tämäkään tilasto ei kerro tarkasti saamelaisten määrää.

Lähteet

Kotus: Äidinkieli väestörekisterissä

Tilastokeskus: Etnisyystiedon merkitys kasvaa maahanmuuton myötä