Otsikko
Löytyisikö teiltä tietoa helsinkiläisistä jengeistä, vuosilta 1880-2003, sakilaisista skeittareihin? Minulla on jo kirjat: Koskela, Huligaanit ja Kemppinen,…

Kysytty

Löytyisikö teiltä tietoa helsinkiläisistä jengeistä, vuosilta 1880-2003, sakilaisista skeittareihin? Minulla on jo kirjat: Koskela, Huligaanit ja Kemppinen, Nuoruuden taikaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löytämäsi kirjat vaikuttavat varsin hyviltä aihetta ajatellen (Huligaanit, Nuoruuden taikaa, Koskelan pojat, Koskelan jengi). Tässä on lisää teoksia tai artikkeleita aiheesta:

1) Sydänmaanlakka, Olavi: Jengistä Aseman lapsiin ja Walkersiin (Kirjapaja, 2000)

2) Nuoruuden vuosisata: suomalaisen nuorison historia, toim. Sinikka Aapola ja Mervi Kaarninen (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2003)
(laaja, yli 500-sivuinen yleisteos)

3) Tirkkonen, Jarko: Imppaus nuorten ryhmätoimintana (Sosiaali- ja terveyshallitus, VAPK-kustannus , 1991)
(jengeistä huumeidenkäytön näkökulmasta)

4) Ruohonen, Sinikka: Nuorten pukeutuminen: erottautumista, elämyksiä, harkintaa (Joensuu University Press, 2001
(nuorten eri ”osakulttuureista”, pukeutumisen näkökulma)

5) Lähteenmaa, Jaana: Myöhäismoderni nuorisokulttuuri : tulkintoja ryhmistä ja ryhmiin kuulumisten ulottuvuuksista (Nuorisotutkimusverkosto, 2000)
(Väitöskirjan yhteenveto, ”nuorten osakulttuureista”, ryhmistä)

6) Uusitalo, Ritva: Nuoret, nuorisoryhmät ja yhteiskunta: tietoja nuorten ryhmistä 1950-, 1960- ja 1970-luvuilta (Helsingin yliopisto, 1979)

7) Lähteenmaa, Jaana: Kohti helsinkiläisiä nuorisokulttuureja (Helsingin kaupunki, 1989)

8) Ilves, Kirsi: Stadi ja sen nuoret: nuorisotyötä Helsingissä 1948-1997 (Edita, 1998)

9) Kanaoja, Sylvi: Nuorisoseuratyötä Uudellamaalla 1892-1906, 1906-1976 (Uudenmaan nuorisoseurain liitto, 1976 )

10) Hoikkala, Tommi: Nuorisokulttuurista kulttuuriseen nuoruuteen
(Gaudeamus, 1989)
(jengeistä, nuorten ”osakulttuureista”, mukana puheen ja kielenkäytön näkökulma)

11) Mäki-Kulmala, Airi: Nuoruus on nuoruus, kirjoituksia nuoruudesta, kulttuurista, yhteiskunnasta ja tutkimuksesta
(Tutkijaliitto, 1989)

Artikkeleita:

1) Kuure, Tapio& Parkkonen, Asko: Suomalaisen lehdistön jengikirjoittelu 1990-luvulla. Nuorisotutkimus-lehti 1996:1

2) Salonen, Kristina: Ammattiauttajien pitää jalkautua
Mielenterveys-lehti 1999: 4

3) Luukka, Panu: Erään helsinkiläisen skinijengin synty ja elämäntapa
Nuorisotutkimus-lehti 1997: 4

4) Cantell, Matti: Etnisten jengien yhteenotto Pohjois-Helsingissä: maahanmuuttajanuoret EU:n taskuilla
Nuorisotyö-lehti 2000: 1

Sinun kannattaa käydä myös tutustumassa Pasilan kirjaston (Helsingin pääkirjaston) Helsinki-kokoelmaan; sieltä löytyy esimerkiksi Nuorten Helsinki-kirjasarja.