Otsikko
Löysin tämän kysymyksen: Mikä olisi hyvä kirja, joka kertoo lyhyesti avioeron historian Suomessa? Haluaisin tietää avioliiton SYNTYhistoriasta. Kyseessä on…

Kysytty

Löysin tämän kysymyksen:
Mikä olisi hyvä kirja, joka kertoo lyhyesti avioeron historian Suomessa?

Haluaisin tietää avioliiton SYNTYhistoriasta. Kyseessä on kaiketi omaisuusjärjestelyihin perustuva täysin maallinen instituutio. Hämmästyksekseni en löytänyt netistä aiheesta mitään. Minulle riittäisi ihan lyhytkin selvitys asiasta, esim. joku artikkeli, mutta jos sellaista ei löydy kelpaa toki kirjakin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Suomalaisen arjen historiaa: savupirttien Suomi (2006) on muutaman sivun mittainen selvitys suomalaisen avioliiton historiasta (s. 199-203). Kirjan mukaan "niin esikristillisessä Suomessa kuin Muinais-Skandinaviassa avioliitto oli morsiamen ja sulhasen sukujen tekemä kauppasopimus." (s. 199) Kirjan saa lainaksi monista kirjastoista.

Perusteellisempiakin selvityksiä löytyy. Suomalainen sosiologi Edvard Westermarck on kirjoittanut avioliiton historiasta teokset The history of human marriage 1-2 (julkaistu alunperin 1891). Kirja on julkaistu suomeksi nimellä Avioliiton historia (1932). Sen voi lainata ainakin Helmet-kirjastojen Kirjavarastosta (www.helmet.fi).