Lohiressu-niminen ruokalaji. Onko perinteinen (mistä kotoisin) vai uusi sovellus? Löytyykö ohjetta?

Kysytty

Lohiressu-niminen ruokalaji. Onko perinteinen (mistä kotoisin) vai uusi sovellus? Löytyykö ohjetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lohiressun alkuperästä ei löytynyt tietoa, mutta vaikuttaisi siltä kuin kyseessä olisi muunnos leipäressusta. Leipäressu on ruokalaji, jossa leivänpaloja, usein kuivuneita, syödään sekoitettuna kuumaan maitoon tai veteen. Ohje löytyy esim. Pekka Muhosen teoksesta 1000 vuotta lohta ja lohiruokia (s.68). Kirjassa sanotaan, että tämä resepti on ”Lappi à la carte” –projektista, jonka isäntänä on "keittiömestari Tapio".

2 ääntä

Kommentit

Lohiressu, sverigesradio.se finska

700 - 800 g kalaa (esim. lohi, ahven tai kuha)
9 dl vettä
2 sipulia
maustepippuria
2 tl suolaa
tummaa leipää esim. ruisleipää

1. Fileeraa kala ja keitä liemi päästä evistä ja ruodosta, siilaa liemi
2. Paloittele kala ja keitä kypsäksi liemessä
3. Voitele syvä vuoka hyvin voilla
4. Vuoan pohjalle ruisleipäviipaleita, väliin voita
5. Laita hyvin peratut kalat leipien päälle sekä mausteet
6. Kaada liemi päälle

Kalaressun resepti
https://yhteishyva.fi/reseptit/kalaressu/recipe-3495

Eri lähteissä kalaressu sanotaan milloin pohjoisimman maakunnan, milloin Pohjanmaan ja toisinaan Ahvenanmaan erikoisuudeksi.
Helsinkiläinen kirjastonhoitaja oli löytänyt viittauksen Lappiin. Kieltäytyikö Rovaniemen kirjaston (Lappi-)tietopalvelu auttamasta asiassa? Yksittäinen eteläsuomalainen kysyjä on saanut sieltä erinomaisia tietoja ja johtolankoja.

Tässä samassa palvelussa on hieman vanhempi Rovaniemen kirjaston vastaus, jossa "Tapio Sointu: Lappi a la carte -kirjat" mainitaan. Asiasanana mm. ruokaohjeet.

Helsingin Sanomien ruokatorstai-teemasivu omisti helmikuussa 2003 runsaasti tilaa Tapio Soinnulle ja hänen resepteilleen ja ravintolavinkeilleen, mm. "Keittiömestari Tapio Sointu tuntee Lapin". Ennakkomaininta aiheesta oli edellisen päivän HS:ssa.
https://www.finna.fi/Record/arto.013564207

Leipäressu Meänkielen verkkosanakirjassa: vatten, torkat kött, fläsk och annat kokas.
Redning av smält fett från fläsk med brödbitar och mjöl förfärdigas med vatten och blandas med det övriga, tjock smet.

Etymologisessa sanakirjassa ei ressu-sanalle esitetä ruokaan liittyviä merkityksiä. Vanhan kirjasuomen sanakirja verkossa ei ole vielä edennyt r-kirjaimeen asti.
Suomen murteiden sanakirja esittelee leipäressun ja luettelee sen synonyymejä, mutta ei mainitse kala- eikä lohiressua. Siinäkään ei ole toistaiseksi päästy r-alkuisiin sanoihin saakka.