Mistä löytäisin katkakalan reseptin? Luulen että katkakala saattaa olla kampelaa joka on täytetty katkarapukastikkeella.

Kysytty

Mistä löytäisin katkakalan reseptin?
Luulen että katkakala saattaa olla kampelaa joka on täytetty katkarapukastikkeella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalamiehen tietokirja (numero 4) ei tunne kalalajia nimeltä katkakala, mutta katkaravut ja katkat kylläkin. Katkat kuuluvat äyriäisten runsaslajiseen luokkaan. Katkan tuntee helposti sivuilta litistyneestä ruumiista, jonka eläin voi tarpeen vaatiessa köyristää pallomaiseksi. Kookkain katkamme, jättikatka saavuttaa yli 3 cm:n pituuden, pienimmät lakit jäävät puoleen senttimetriin.

Kirjassa Parhaat kalaruuat / Görn Helleblad on sivulla 118 resepti nimeltä Kampelakääryleitä, katkarapuja ja valkoviinikastiketta. Reseptissä tosin kampela on valmistettu kääryleiksi ja katkaravut siroteltu kampelakääryleiden päälle/viereen.

Kirjasta Pirkan parhaat kalaruoat / Arja Lindstedt löytyy sivulta 45 resepti: Katkarapukampela, joka on samankaltainen kuin edellinenkin resepti: kampelarullat ja katkaravut niiden joukossa.

Kirjassa Kalaherkut / toimitus: Mia Paakkanen on sivulla 50 resepti: Kampela katkarapukerman kera, siinäkin katkaravut asetetaan kampelan viereen.

Kirjasta Herkutellaan kalalla : maukkaita kala- ja äyriäisruokia löytyy muutamia katkarapukastikereseptejä ja toisaalta kampelareseptejä.

Kirjojen saatavuustiedot pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa osoitteesta http://www.helmet.fi

Haulla: -katkaravut resepti(t)- tai haulla -katkat resepti- saadaan Googlesta http://www.google.fi useita linkkejä.