Liljankukka lumivalkoinen lauletaan, mutta mikä kukka. pitäisi kai olla suomalainen. onko kielo

Kysytty

hei
liljankukka lumivalkoinen lauletaan, mutta mikä kukka. pitäisi kai olla suomalainen. onko kielo

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liljankukka on suosittu laulu, joka on julkaistu ja levytetty ensimmäisen kerran vuonna 1946. Sen on säveltänyt Toivo Kärki ja sanoittanut Kerttu Mustonen. Laulun sanoista ei varsinaisesti saa selvää, mistä kukasta on kyse. Liljat on kasvisuku. Kerttu Mustonen saattaa viitata mihin tahansa tämän suvun valkoiseen kukkaan. Kielo kuuluu liljakasveihin ja sen latinankielinen nimi tarkoittaa laaksojen liljaa, joten voisihan se olla mahdollista, että sanoittaja tässä viittää kieloon. Laulun runollinen sanoitus jättää tilaa mielikuvitukselle.

3 ääntä

Kommentit

Hieman yleispiirteinen ja vanhentunutkin selvitys. Liljat on kasviheimo, johon kuuluu useita sukuja. Kielo kuului aikaisemmin liljojen heimoon, mutta luetaan nykyään parsakasveihin.