Otsikko
Leo Tolstoi kirjoitti viimeisenä elinvuonnaan eli v. 1910 johdantoa kirjaan, jonka nimi on englanniksi The Way of Life. Onko tätä teosta suomennettu ja jos on,…

Kysytty

Leo Tolstoi kirjoitti viimeisenä elinvuonnaan eli v. 1910 johdantoa kirjaan, jonka nimi on englanniksi The Way of Life. Onko tätä teosta suomennettu ja jos on, mikä se nimi on? Jos ei, mikä mahtaa olla alkuperäinen venäjänkielinen nimi, ja mitä se tarkoittaa suomeksi? Milloin tämä teos ilmestyi Venäjällä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

'The way of life' (tai 'Life's way') olisi kaiketi mahdollisimman sanatarkka englanninnos vuonna 1910 julkaistun Tolstoin kirjan 'Put zizni' nimestä. Suomenkielisissä lähteissä tähän teokseen viitataan yleensä nimellä Elämäntapa tai Elämäntie.

Put zizni ei ole Tolstoin omaa tekstiä, vaan viimeinen hänen toimittamistaan mietelause- ja aforismikokoelmista, joista laajimmat ovat Krug tstenija (1904-08), Na kazdyi den (1907-10) ja Put zizni (1910).

Suomeksi Tolstoin keräämää mietelausemateriaalia on julkaistu neljänä erillisenä niteenä vuosina 1910-16 otsikolla "Joka päiväksi : elämän oppi, eri maiden ja aikain ajattelijoilta lainattujen lausuntojen mukaan". Nimen perusteella arvioituna alkuteoksena tässä valikoimassa on ollut Na kazdyi den. Krug stenija on ilmestynyt suomeksi Rasalaksen kustantamana 2001 Vuodenaikojen viisaus -nimisenä. Put zizniä ei ole suomennettu, mutta se on julkaistu Peter Sekirinin englanninnoksena nimellä A calendar of wisdom : daily thoughts to nourish the soul (Prentice-Hall, 1997).