Lentolippuvarausten "reconfirmation" ja muut erikoisuudet. Löytyykö kirjallisuudesta tai netistä (kansainvälisiä?) varaussääntöjä ja selityksiä? Luulisi…

Kysytty

Lentolippuvarausten "reconfirmation" ja muut erikoisuudet. Löytyykö kirjallisuudesta tai netistä (kansainvälisiä?) varaussääntöjä ja selityksiä?

Luulisi olevan kv. ilmakuljetusjärjestö IATAn säännöissä, mutta joko ei ole heidän sivuillaan tai sitten amatööritiedonhakijan taidot eivät riittäneet. Finnairin, ilmailulaitoksen ja suuren matkatoimiston ohjesivustoista ei löytynyt, enkä keksinyt mitä se voisi olla suomeksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lentolippuvarauksissa toimitaan yksittäisen lentoyhtiön toimintaperiaatteiden ja työkäytäntöjen mukaisesti. Esimerkiksi Finnairin puhelinpalvelusta Helsinki Puh. +358 (0)9 818 800 kerrottiin että Finnairin suorilla lennoilla Atlantin yli lentävien koneiden lentolippuvarauksia ei tarvitse vahvistaa "reconfirmation".

Jo voimassa olevien lentolippujen vahvistuskäytäntö "reconfirmation" koskee yleensä Atlantin yli kulkevia lentoja. Tästä ei kuitenkaan ole olemassa kansainvälisiä yhtenäisiä varaussääntöjä, vaan lentolippuvarauksen käytännön järjestelyn vaihtelevat yhtiökohtaisesti.

Mikäli suunnittelet lentolippuvarausta, on syytä varmistaa kyseisestä lentoyhtiöstä minkälainen on varauskäytäntö kansainvälisissä lennoissa.