Mihin nettilehtien rekisteröitymistietoja käytetään?

Kysytty

Lehtiä netistä luettaessa jutun alku on julkaistu, mutta sitten tulee ohje "lue koko juttu kun olet rekisteröitynyt ilmaiseksi"... "kehitämme lehteämne"... yms. Mikä ajatus tässä on takana? Halutaanko ihmisen tietoja? Jos, niin mainontaanko vai mihin? Antaisin kyllä mielipiteen artikkelista muutenkin jos sitä kysyttäisiin. En oikein ymmärrä tavan tarkoitusta.

Vastaus

Vastattu

Arvelet aivan oikein.Lehdet haluavat lukijoidensa tietoja mm. lukijoiden profiloimiseen, lehden käytön seurantaan ja tietysti myös mainontaan. Mainonta voi olla joko suoraan lukijalle suunnattua tai hänen lukemiensa sivujen mainosten kohdentamista.

Suomen tietotoimisto kertoo tietosuojasivuillaan tietojen käytöstä näin:"

  • STT-konserni: Voimme käsitellä käyttäjän henkilötietoja STT-konsernin sisällä. STT-konserniin kulloinkin kuuluvat yhtiöt ovat nähtävillä täällä.
  • Suostumus: Voimme luovuttaa käyttäjän tietoja kolmansille osapuolille, mikäli käyttäjä on antanut siihen suostumuksensa.
  • Journalismi: Voimme luovuttaa käyttäjän henkilötietoja, kuten henkilöstä otetun valokuvan, journalistisia, taiteellisia tai kirjallisen ilmaisun tarkoituksia varten.
  • Viranomaiset: Voimme luovuttaa käyttäjän henkilötietoja toimivaltaisten viranomaisten tai muiden tahojen esittämien vaatimusten edellyttämällä, kulloinkin voimassaolevaan lainsäädäntöön perustuvalla, tavalla.
  • Tutkimus: Voimme luovuttaa tietoja tieteellistä tai historiallista tutkimusta varten edellyttäen pääsääntöisesti, että tiedot on muutettu sellaiseen muotoon, että tiedon kohde ei enää ole niistä tunnistettavissa.
  • Yritysjärjestelyt: Mikäli myymme, ostamme, fuusioimme tai muutoin järjestelemme liiketoimintaamme, käyttäjän henkilötietoja voidaan luovuttaa ostajille ja näiden neuvonantajille.
  • Suoramarkkinointi sekä mielipide- ja markkinatutkimukset: Voimme luovuttaa asiakkaan henkilötietoa suoramarkkinointiin sekä mielipide- ja markkinatutkimuksiin, ellei asiakas ole tätä kieltänyt.
  • Sosiaalinen media: Palveluissamme voi olla käytössä ns. yhteisöliitännäisiä, kuten Facebookin tykkää-painike. Yhteisöliitännäisten sisältö tulee suoraan sosiaalisen median palvelusta, ja tällöin sosiaalisen median palvelut voivat kerätä tietoa kävijän vierailusta kulloinkin voimassaolevien yksityisyydensuojaa koskevien ehtojensa mukaisesti.
  • Oikeutettu etu tai lakisääteinen velvoite: Voimme luovuttaa henkilötietoja ulkopuolisten yritysten, organisaatioiden tai henkilöiden kanssa, jos uskomme, että tietojen käyttö, säilyttäminen tai paljastaminen on tarpeen sopimuksen täytäntöönpanemiseksi, mahdollisten rikkomusten tutkimiseksi taikka muiden käyttäjiemme tai laillisten oikeuksiemme suojelemiseksi.
  • Aggregoitu data: Voimme käyttää ja luovuttaa aggregoitua tietoa raportointiin ja tuotekehitykseen. Tietoa on muokattu siten, ettei siitä voida tunnistaa yksittäistä käyttäjää." https://stt.fi/tietosuoja/