Laura Ingalls Wilderin kirjassa ”Luumujen poukama” kerrotaan, miten kovan lumimyrskyn aikana sisään tulee tulinen pallo. Onko mahdollisesti selvitetty, mistä…

Kysytty

Laura Ingalls Wilderin kirjassa ”Luumujen poukama” kerrotaan, miten kovan lumimyrskyn aikana sisään tulee tulinen pallo. Onko mahdollisesti selvitetty, mistä siinä on kyse?

Ovatko lumimyrskyt USAssa todella niin rajuja, kuin kirjassa on kerrottu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lumimyrskyt ja muutkin sääilmiöt voivat olla Yhdysvalloissa Suurilla Tasangoilla hyvin äärimmäisiä. Vuoden 1886 Kansasin lumimyrkyssä 80 prosenttia karjasta kuoli lumeen ja kylmään. Pieni talo preerialla -kirjat sijoittuvat Kansasiin 1870-luvulle, jolloin kirjailijan perhe muutti länteen uudisraivaajiksi. Myrskyn esikuva on voinut olla vuoden 1873 tammikuun Plains Blizzard tai huhtikuun Great Plains Easter Blizzard. Laura Ingals Wilder kuvaa myös Pitkä talvi preerialla -kirjassa talven 1880-1881 talvea (The Snow Winter of 1880–1881), jolloin junaliikenne pysähtyi ja kaupungeissa kärsittiin nälkää.

Ilmatieteen laitoksen mukaan lumipyryn aikana voi ukkostaa, mutta se on harvinaista. Savupiipusta kirjassa tulleet tulipallot vaikuttavat pallosalamoilta. Varsinkin niiden reagointi todennäköisesti metallisiin sukkapuikkoihin viittaa tähän. Tosin ihmisen liikkeen ei pitäisi vaikuttaa sisälle päässeen pallosalaman liikkeisiin. Pallosalama ei yleensä liiku kovin nopeasti ja sitä kannattaakin väistää. Jos pallosalamaan menee koskemaan, voi polttaa sormensa.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/salama-ja-ukkonen#22

https://www.geni.com/projects/People-Who-Died-Directly-or-Indirectly-from-a-Blizzard-or-Snowstorm/40035

https://thatonewebsiteaboutblizzards.weebly.com/historic-events-the-snow-winter-of-1880ndash1881.html