Otsikko
Miksi naisten ja miesten napillisissa paidoissa on napit eri päin? Siis siten, että miesten paidoissa itse nappi on oikealla ja reikä vasemmalla, ja naisilla…

Kysytty

Miksi naisten ja miesten napillisissa paidoissa on napit eri päin? Siis siten, että miesten paidoissa itse nappi on oikealla ja reikä vasemmalla, ja naisilla toisinpäin. Ja ennen kaikkea: mistä lähin näin on ollut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Napit tulivat muotiin 1300-luvulla. Ne auttoivat tekemään vaatteista tyköistuvia. Oletetaan, että nappeja on käytetty varhemminkin arkipukimissa, mutta tähän aikaan nappeja alettiin käyttää vaatteissa runsaasti ja niistä tuli vaurauden sekä arvokkuuden merkkejä.

Kirjoitetaan, että napin paikka vakiintui vasta 1800-luvulla. Muotikirjoissa, joita selasin, kiinnitin huomiota siihen, että jo varhaisessa vaiheessa useissa kuvissa tuo suunta liepeissä on ollut naisilla päinvastainen kuin miehillä.

Siitä ei ole varmaa tietoa, miksi miesten ja naisten paidoissa napit ovat vastakkaisilla puolilla: miesten paidassa ja takissa oikealla ja napinreiät vasemmalla, naisten päinvastoin. Oletetaan, että miesten napitus liittyy oikean käden käyttöön ja erityisesti aseen käyttöön. Suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä ja oikealla kädellä piti esteettömästi pystyä tarttumaan aseeseen. Tämä on aika luonteva selitys.

Selityksiä naisten päinvastaiseen napitukseen on useita. Yhden mukaan naiset voivat imettäessään vauvaa pidellä häntä takin tai viitan alla oikealla kädellä rintaansa vasten sekä helposti napittaa paitansa auki toisella kädellä. Toinen selitys on se, että vauraampia naisia yleensä oli palvelija pukemassa, tällöin hänelle oli helpompaa napittaa vaate, kun napit ovat vasemmalla ja napinlävet oikealla. Kolmannen selityksen mukaan nappien sijoittelu liittyy istumajärjestykseen kirkossa: koska naiset istuivat vasemmalla puolella kirkossa, miehet eivät nähneet mitään sellaista, jota ei ollut hyväksi nähdä - ainakaan kirkossa.
Joku sivusto jopa väitti, että pyykkärit ovat keksineet nappien paikat, jotta pystyisivät erottamaan naisten ja miesten paidat toisistaan. Mikäli tosiaan myös napittamattomat laskokset ovat jo varhain olleet naisilla näin päin, ehkä tuo imetys on hyvä selitys.

Napituksesta kirjoitellaan mm. seuraavilla sivuilla
http://en.wikipedia.org/wiki/Blouse
http://www.primermagazine.com/2010/field-manual/why-do-men%E2%80%99s-an…
http://www.tiede.fi/kysy_asiantuntijalta/kysymys/330/miksi_miehet_ja_na…
http://www.opistostakasin.fi/ajankohtaista/mika-maaraa-nappien-paikan
http://yle.fi/uutiset/siveellisyys_sanelee_paitojen_napitussuunnan/5419…

Myös kirjallisuutta muodin historiasta on, varsinkin kuvia liepeistä ja napeista löytyy, mutta erikseen kirjoitusta nappien sijoittelusta en valitettavasti löytänyt.

Luoma, Muoti-ilmiöitä antiikista nykyaikaan. 2009.
Kuitunen, Länsimaisen muodin historia. 1998.
Stevenson, Muodin vuosikymmenet. 2012.
Black, A history of Fashion. 1980.
A history of costume in the West. 1997.

14 ääntä

Kommentit

Linkki menee ihan väärään paikkaan... oliskohan oikeeta

Vastausta korjattu ja linkit muutettu. Toimitus