Lasten-/nuortenkirja varastelevasta tytöstä? Yritän metsästää 90-luvun lopulla tai 2000-luvun alkupuolella lukemaani kirjaa, jossa päähenkilönä oli ala- tai…

Kysytty

Lasten-/nuortenkirja varastelevasta tytöstä?

Yritän metsästää 90-luvun lopulla tai 2000-luvun alkupuolella lukemaani kirjaa, jossa päähenkilönä oli ala- tai yläastetta käyvä tyttö, jolla oli kleptomaanista käytöstä, jonka taustalla taisi olla ongelmia joko kotona tai koulussa / kavereiden kanssa. Muistan elävästi yhden kohtauksen, jossa tyttö rakentaa lumihevosen ja nukahtaa sen selkään (ehkä siksi ettei halua mennä kotiin?) ja saa tämän jälkeen pahan flunssan / keuhkokuumeen. Kirjan lopussa ongelmat alkavat ratketa ja tyttö taitaa palauttaa varastamansa esineet. Veikkaisin että kirja oli käännetty (luin sen suomeksi), mahdollisesti pohjoismaisen kirjailijan teos, mutta tästä en ole yhtään varma.

Löytyisikö näin epämääräisillä tuntomerkeillä mitään? Kiitokset!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla Karo Heikkisen nuortenkirja "Sirpale" (Karisto 2006):
https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_35753

Siinä uudelle paikkakunnalle muuttanut arka tyttö varastelee meikkejä yms.  saadakseen kavereita ja hyväksyntää.