Lasten kuvakirja kadoksissa (kirjaa luettu 80-luvun alussa)! Olin lapsena hyvin kiintynyt kuvakirjaan, joka oli mielestäni kauhean surullinen. Kirja kertoi…

Kysytty

Lasten kuvakirja kadoksissa (kirjaa luettu 80-luvun alussa)!

Olin lapsena hyvin kiintynyt kuvakirjaan, joka oli mielestäni kauhean surullinen. Kirja kertoi eläinlapsesta, joka kepillä vannetta pyörittäen eteni kodin läheltä liian syvälle metsään. Tuli hämärää, eikä eläinlapsi enää löytänyt tietä kotiin. Hän näki todella pelottavia hahmoja metsässä ja pelkäsi kauheasti. Muistaakseni hän nukkui puun juurella juurien välissä ja mahdollisesti lehtien turvassa. Aamun valjetessa hän tunnisti pelottavat hahmot puiksi, joiden varjot olivat myös olleet kovin pelottavia. Aamulla eläinlapsen vanhemmat löysivät eksyneen metsästä ja tietenkin loppu oli kovin onnellinen.

Eläinlapsi oli todennäköisesti hiiri, mutta en ole tästä aivan varma. Hiiren nimi saattoi olla Hipsu tai Hippi tai vastaavaa, mutta olen tästä hyvin epävarma. Kirja oli perinteinen kuvakirja; todennäköisesti jotain A4-kokoa. Kuvitus oli monivärinen. Kirja oli aika ohut (puoli senttiä kovilla kansilla?) eli sivuja ei ollut kovin paljon.

Olen itse tehnyt paljon hakuja löytääkseni tämän kirjan. Minä ja äitini muistamme kirjan todella hyvin, mutta emme valitettavasti muista kirjan nimeä. Muistaisikohan joku, mistä kirjasta oli kyse? Tai löytäisittekö te tiedon jostain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kirja olla Jane Carruthin Seikkailu pimeässä? Kirja on alunperin julkaistu suomeksi vuonna 1978 ja vuonna 1991 uudelleen yhtenä tarinana kirjassa Onnelliset tarinat. Onnelliset tarinat -kirjan tekijäksi on merkitty Tony Hutchings, joka on kirjan kuvittaja.

Kirjaa ei valitettavasti enää ole Helmet-kirjastoissa, mutta kaukolainaamalla kirjan muualta Suomesta voit saada sen luettavaksesi. Ainakin Onnelliset tarinat -kirjaa löytyy vielä joistakin kirjastoista Suomessa.

Englanninkielisen alkuteoksen kansikuva löytyy alla olevan linkin kautta:

http://www.librarything.com/work/2814766