Otsikko
Laitetaan kysymys sitten tälle puolelle kun koskeea lastenkirjaa. Joskus 1970-luvulla luin lasten/nuorten kirjan jonka nimi ja tekijä ovat kadonneet mielestäni…

Kysytty

Laitetaan kysymys sitten tälle puolelle kun koskeea lastenkirjaa. Joskus 1970-luvulla luin lasten/nuorten kirjan jonka nimi ja tekijä ovat kadonneet mielestäni. Kirja on suomalainen ja kertoo kahdesta pojasta/nuorukaisesta, jotka metsästys? retkellä eksyvät ja joutuvat suon keskellä olevalle saaren kaltaiselle alueelle. He asuvat siellä ainakin talven yli ja muistaakseni jopa kauemminkin. Pojat rakentavat saarelleen talon ja viljelevät muistaakseni maata jne. Ajankohta lienee 1800-luvun loppua tai 1900-luvun alkua. Mikähän mahtaa olla kirjan nimi ja tekijä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla A.E. Ingmanin nuortenkirja "Rimpisuon usvapatsas"? Kirja on ilmestynyt vuonna 1915 ja se kertoo kahden orvon pojan seikkailusta eräällä suolla ja sen saarella. Pojat lähtevät Monien vaikeuksien jälkeen pojat pääsetvät saarelle, jäävät sinne vuodeksi ja palaavat vasta seuraavien lumien aikana. He ryhtyvät Robinson Crysoe -tyyliin parantamaan elinolosuhteitaan ja mm. rakentavat asunnokseen hirsimökin.

Lisää tietoa kirjasta:
http://www.parkkinen.org/ingman2.html