Laitatteko jokaisen kysymyksen julkiseksi? Jos ette, missä menee raja? En nimittäin näe omaa kysymystäni ollenkaan "viimeksi vastattu" tai "lisää vastauksia" …

Kysytty

Laitatteko jokaisen kysymyksen julkiseksi? Jos ette, missä menee raja? En nimittäin näe omaa kysymystäni ollenkaan "viimeksi vastattu" tai "lisää vastauksia" -osioissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ohjeissamme neuvotaan pääsääntöisesti julkaisemaan tietopalvelukysymykset vastauksineen. Siinä tapauksessa, että kysyjä on kysynyt henkilökohtaisia asioita ja kysymys sisältää kysyjän tai muun henkilön henkilökohtaista tietoa, vaikkapa nimen, kirjastokortin numeron tai vastaavaa, kysymystä ei julkaista. Tekijänoikeudet ja tietosuoja on otettava huomioon vastauksia julkaistaessa. Myöskään jos kysymys ja vastaus eivät sisällä muille lukijoille hyödyllistä tietoa, tallennetaan kysymys ja vastaus suljettuun arkistoon. Vastaukset ovat julkisia siitä syystä, että tiedonhakijat voisivat saada niistä apua vastaavanlaista tietoa tarvitessaan. On siis myös mahdollista, että samaan kysymykseen on vastattu useammin, eikä kaikkia vastauksia ole tarpeen tallentaa julkisesti näkyviin.

Jokainen vastaaja päättää kuitenkin itse, tallentaako vastauksensa julkisesti näkyviin samalla, kun lähettää vastauksensa kysyjälle. Vastaajia on palvelussamme useita satoja ja vastauksia laaditaan useita päivässä. Vastaajakirjastot ovat mukana palvelussa vapaaehtoisesti ja toimivat suhteellisen itsenäisesti. Toimintaperiaatteet ovat vastaajakirjastojen yhdessä sopimia. Kirjastot.fi-toimitus ei seuraa suljettuun arkistoon tallennettuja vastauksia eikä siirrä kysymyksiä julkiseen arkistoon, vastaajat arvioivat tilanteen.

Vastauksia myös siirretään julkisesti näkyviltä, jos niiden sisältö on vanhentunut niin, ettei sitä päivittämällä voida uusia.

Kysy kirjastonhoitajalta  -palveluperiaatteet, https://www.kirjastot.fi/kysy/tietoa-palvelusta

Kirjastot.fi-toimitus