Onko tehty käännöstä suomeksi Mozartin Zaide oopperasta Zaide aaria "Ruhe sanft, mein holdes Leben".... Jos on mistähän löytyy?

Kysytty

Hei!
Onko tehty käännöstä suomeksi Mozartin Zaide oopperasta Zaide aaria "Ruhe sanft, mein holdes Leben".... Jos on mistähän löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mozartin ooppera Zaide on esitetty viimeksi Kansallisoopperassa lokakuussa 2006. Yleensä Kansaalisoopperan esityksistä painetaan libretot, joissa on alkuperäiskielinen teksti ja suomenkielinen teksti vierekkäin. Näitä on sitten lainattavana kirjastoissa, nyt juuri tätä Zaidea ei sitten löydy, ei ole varmaankaan painettu.
Yleensä oopperassa kuitenkin "juoksee" tekstitys lavan yläreunassa suomeksi. Kansallisoopperasta varmaankin voisi sähköpostitse tiedustella olisiko heillä "Zaiden aaria" suomennoksena (en kyllä tiedä ovatko suomennokset sävelkulun mukaisia vai sanasta sanaan käännettyjä, mutta ymmärsin, että kysymys oli vain tekstin käännöksestä).