Lahossa puussa voi löytää sienirihmastoa. Lahottaako itse sieni edes hiukan sitä puuta vai mitä se siinä tekee?

Kysytty

Lahossa puussa voi löytää sienirihmastoa. Lahottaako itse sieni edes hiukan sitä puuta vai mitä se siinä tekee?

Vastaus

Vastattu

Puun ja sienen suhde on mutualistinen, sillä sieni saa isäntäkasvilta sokereita antaen vastineeksi kasville vettä ja ravinteita. Monilla puulajeilla on oma sienilaji, jonka kanssa ne elävät symbioosissa (esimerkiksi koivu ja kantarelli). Sienillä on ekosysteemissä tärkeä tehtävä, koska ne hajottavat kuolleita eliöitä ja palauttavat niiden sisältämiä ravinteita takaisin luonnon kiertokulkuun.

Lahottajasienet ovat erilaisia sieniä, jotka aiheuttavat luonnon kiertokulussa puuaineksen ja kasvien lahoamista solunulkoisen entsyymitoiminnan avulla. Sieni siis lahottaa puuta

Lähteet:
Peda.net: Sienet
Wikipedia: Lahottajasieni