Otsikko
Lähestyn hieman ehkä aiheen vierestä mitä teiltä useimmiten kysytään. En kuitenkaan tiedä mistä enää kysyisin. Haluaisin saada lisää tietoa aphantasiasta (eng…

Kysytty

Lähestyn hieman ehkä aiheen vierestä mitä teiltä useimmiten kysytään. En kuitenkaan tiedä mistä enää kysyisin. Haluaisin saada lisää tietoa aphantasiasta (eng.) eli suomeksi afantasiasta eli vielä selkeytettynä mielen sokeudesta. Mistään termipankista (ei siis ilmeisesti ole Suomessa vielä virallinen käsite) löytyy kovin huonosti mitään, enkä oikein osaa hahmottaa yläkäsitettä. Mielikuvat toki toisaalta liittyvät asiaan, mutta sellaisella hakusanalla haettaessa löytyy lähinnä meditaatio tyyppistä sisältöä. Netissä on jonkin verran tietoa ja artikkeleita afantasiasta, mutta itselle helpoin tapa sisäistää tietoa on konkreettisen kirjan äärellä. Olen ymmärtänyt, että aiheesta olisi dataa ja tietoa. Suomeksi aiheesta kuitenkin on todella vähän mitään. En välttämättä täyspaksua englannin kielistä tiedetekstiä osaa tulkita helposti, mutta joitakin esimerkkien kautta englanniksi käsitteleväkin aineisto olisi minulle mieluinen. Ongelmana on siis, että en ole myöskään englanniksi löytänyt kirjastoista minkäänlaista tietoa. Onko ainoa mahdollisuus tilata jostakin englannin kielisiä tieteisaineistoja vai onko vielä jokin paikka tai taho josta voisin yrittää löytää tietoa aiheesta? Löysin suomeksi yhden opinnäytetyön, englanniksi jonkin työelämään painottuvan kirjan ja äänikirjana jokin pätkä, jota en saanut aukeutumaan. Lisäksi minne voisin vinkata, että joku voisi aiheesta Suomessa tehdä tutkimusta tai suomennoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Afantasialla tarkoitetaan tilaa, jossa henkilö ei pysty näkemään mielikuvia. Käsitteeseen liittyvä kirjallisuus on pääosin englanninkielistä. Painettua suomenkielistä kirjaa afantasiasta ei mainitsemiesi Finnasta löytyneiden lisäksi (mm. Rämö, Elina: Mielikuvien maailma - pohdintoja mielikuvista ja niiden puutteesta) Suomen kirjastoissa ole.

Yhdysvaltain Library of Congressin kokoelmissa on e-versio Peter Langland-Hassanin kirjasta Explaining Imagination (2020). Kirjan yhtenä asiasanana on aphantasia ja se on maksutta luettavissa osoitteessa Explaining Imagination (loc.gov). Verkosta löytyy maksutta luettavaksi myös esimerkiksi tämä tieteellinen artikkeli:
Aphantasia, imagination and dreaming (springer.com)

Englanninkielisiä yleisteoksia aiheesta voisivat olla:
Kendle, Adam: Aphantasia: Experiences, Perceptions, and Insights (2017)
Aphantasia and Beyond: Exploring the uniqueness of your mind's abilities and senses (2022)

Näitä voi tilata painettuina kirjoina kirjaston kaukopalvelun kautta ulkomailta tai ostaa itse verkkokaupasta.

Suomalaisten yliopistojen psykologian laitoksia voisi kiinnostaa afantasia tutkimuksen kohteena.