Lahden musiikki-osastolla liimataan nykyään cd:n levytiedot sisällä olevaan Kansikuvaan. Ennen tarra oli cd-kotelossa,pystyi ottamaan kansikuvan ja skannaamaan…

Kysytty

Hei. Lahden musiikki-osastolla liimataan nykyään cd:n levytiedot sisällä olevaan Kansikuvaan. Ennen tarra oli cd-kotelossa,pystyi ottamaan kansikuvan ja skannaamaan sen,sai kansikuvan Musiikki kirjastoonsa.Nykyään kolmannes kansikuvasta peittyy,kirjaston lappuun.En haluaisi ko. kaltaisia kansikuvia.Kirjaston kannalta liimaus kansikuvaan hyvä,mutta ei minun kannaltani.Onneksi ette ole vielä kerennyt kaikkia koteloita vaihtaa uusiin.Mistä saan nykyään Kansikuvan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei! Kirjastotarra liimataan levyn tekstiliitteeseen, koska se säilyy siinä kauemmin kuin cd-koteloon liimattuna. Cd-kotelot ovat herkästi rikkoutuvia, ja aina kun kotelo menee rikki, menetetään myös siihen liimattu tarra, eli koteloa uusittaessa joudutaan uusimaan myös levyn tarra. Tarrojen tulostaminen on kuitenkin suhteellisen kallista - hintaan vaikuttaa mm. tarra-arkin hinta. Liimaamalla tarra tekstiliitteeseen säästetään täten kustannuksia, koska yleensä tekstiliite kestää pitempään kuin kotelo. Käytännössä ainoa mahdollinen paikka tarralle on tekstiliitteen kansilehti, koska tarran on oltava paikassa, josta se saadaan mahdollisimman nopeasti skannerien luettavaksi. - Säästöä syntyy myös toiseen suuntaan: silloin kun cd-kotelo on syystä tai toisesta pitkäikäisempi kuin sen sisältämä levy, kotelo voidaan ottaa kokonaisena uudestaan käyttöön, kun siihen ei ole liimattu levyn tarraa. - Valitettavasti aineiston toimivuus ja tunnistettavuus kirjastojärjestelmässä vaikuttaa siis aineiston ulkonäköön; tarran lisäksihän levyistä löytyy leimoja, ohjelipukkeita ja kynällä lisättyjä tunnistekoodeja, ja toisinaan tekstiliite on muovitettu tai laminoitu. Tavoitteena on saada aineisto kestämään mahdollisimman pitkään kirjaston kokoelmassa. - Joihinkin tietokoneiden soitto- ja poltto-ohjelmiin sisältyy mahdollisuus hakea kyseisen levyn julkaisutiedot verkosta (tai ohjelma hakee ne automaattisesti), mukaan lukien kansikuva, jonka voi sitten tulostaa paperille. Kannattaa siis tutkia käytössä olevien mediaohjelmien tarjoamat edut. Muussa tapauksessa koskemattoman kansikuvan saanee vain ostamalla levyn.