Kysyn nimen Sampo alkuperaa, onko sita koskaan kaytetty vanhassa Suomen kielessa, tai sen sukukielissa sampo muodossa tavallaisena sanana, verbina tai…

Kysytty

Kysyn nimen Sampo alkuperaa, onko sita koskaan kaytetty vanhassa Suomen kielessa, tai sen sukukielissa sampo muodossa tavallaisena sanana, verbina tai substantiivina? Googel antoi minulle monen kirjavia mahdollisuuksia tehda patoksia Sampo nimesta, se oli mainittu jopa Shakespearin Hamlet naytelman yhteydessa. Mita asiasta tietavat luotettavat Suomalaiset tutkijat ja asiantuntijat voivat minulle kertoa Samposta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sampo-nimeä käytti ensimmäisen kerran etunimenä Sakari Topelius sadussa Sampo Lappelill vuonna 1866 (suomeksi Sampo Lappalainen). Almanakkaan se otettiin vuonna 1929. Sampo on yleisnimenä tuttu Kalevalasta, jossa se tarkoittaa taianomaista, haltijalleen kultaa ja muuta arvokasta tuottavaa esinettä (Lähde: Anne Saarikalle ja Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön).

Yleisnimenä sampo liittyy myös sanaan sammas. Molemmat sanat ovat tarkoittaneet rajapyykkiä, rajakiveä, pylvästä, patsasta ja paalua jo ainakin 1700-luvulla. Sana esiintyy myös monissa suomen sukukielissä. Yleisnimenä sammas- ja sampo-sanoja on tutkittu paljonkin. (Lähde: Suomen sanojen alkuperä. etymologinen sanakirja: 3 R-Ö).

Yhteydestä Shakespearen Hamletiin ei löytynyt.