Otsikko
Kysyn kollegan puolesta seuraavaa asiaa kirjankansikuvien printtaamisesta ja näiden käytöstä kirjastotilassa: "Millaiset käyttöoikeudet kirjastolla on käyttää…

Kysytty

Kysyn kollegan puolesta seuraavaa asiaa kirjankansikuvien printtaamisesta ja näiden käytöstä kirjastotilassa: "Millaiset käyttöoikeudet kirjastolla on käyttää HelMet-luettelossa olevia kirjankansikuvia? Haluaisimme printata A4:lle mainoksia e-kirjaversioihin kirjoista (viereen QR-koodi ao. e-kirjan sivuun)?

Entä vastaavat käyttöoikeudet liittyen kirjastot.fi:n e-kirjaston kirjankansikuviin ja kuvausteksteihin? Esimerkki: http://ekirjasto.kirjastot.fi/ekirjat/tyonhakuopas-mita-miten-missa"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekä HelMetin että Kirjastot.fi:n oikeus käyttää kirjojen kansikuvia luetteloissa perustuu kustantajien kanssa tehtyyn sopimukseen. Mitä näissä sopimuksissa on mahdollisesti sanottu muiden kirjastojen käyttöoikeuksista, selviää vain ottamalla yhteyttä suoraan Helsingin kaupunginkirjaston verkkopalveluihin ja Kirjastot.fi:n toimitukseen.

Internetissä on laajasti hyväksytty (ns. hiljaisella suostumuksella) sellainen kansikuvien käyttö, joka edistää kyseisten tuotteiden myyntiä. Hiljainen suostumus tarkoittaa, ettei oikeudenomistaja valvo näiltä osin oikeuksiaan, koska ei pidä toimintaa haitallisena vaan jopa hyödyllisenä. Se ei tee toiminnasta muodollisesti laillista, mutta käytännössä seurauksetonta.

Kansikuvan tulostaminen ja tulosteiden jakaminen fyysisinä mainoksina on teoskappaleen valmistamista, joka on aina luvanvaraista. Mahdollinen lupa näyttää kansikuvaa internetissä ei lähtökohtaisesti sisällä oikeutta monistaa kuvia mainostustarkoituksiin, vaikka tämä olisi oikeudenhaltijaa hyödyttävää toimintaa.

Kansikuvia voi käyttää tekijänoikeuslain viittaussäännöstöön vedotan tilanteissa, joissa julkaisua esitellään laajemminkin kuin pelkästään listauksen muodossa.

Kuvaustekstin käyttäminen sellaisenaan on luvanvaraista eli sellainen ei ole ns. "vapaata riistaa", jos teksti ylittää teoskynnyksen eli on omaperäinen kirjallinen teos.

Heikki Poroila