Kysymys koskee Varpasen koulua Lieksassa. Milloin vanha koulu oli rakennettu ja milloin purettu ja milloin uusi (nykyinen rakennus) koulu rakennettu, ja missä…

Kysytty

Kysymys koskee Varpasen koulua Lieksassa. Milloin vanha koulu oli rakennettu ja milloin purettu ja milloin uusi (nykyinen rakennus) koulu rakennettu, ja missä kohtaa vanha koulu sijaitsi uuteen verrattuna - samassa pihapiirissä, oletan.

Vastaus

Vastattu

Lieksan kirjaston kokoelmista löytyvä Anja Timosen Opintokohdesuunta 2 -moniste (https://vaara.finna.fi/Record/vaarakirjastot.11037557) kertoo, että:

”Varpasen koulupiiri perustettiin 1906.” (s. 28)

Osmo Kiiskisen ja Harri Sallisen Pielisjärven historia IV – 1865-1920 (https://vaara.finna.fi/Record/vaarakirjastot.71139) kertoo lisäksi:

”Kyläläiset tekivät kouluanomuksen kuntakokoukselle, jossa se hyväksyttiin ja opetus päätettiin aloittaa syksyllä 1902. Näin ei käynyt, sillä kyläläiset eivät olleet ratkaisseet koulun sijaintipaikkaa. Syksyllä 1903 tehtiin uusi anomus, jossa toivottiin koulun rakentamista kahden vuoden kuluessa. Muutamat tilalliset olivat halukkaita antamaan tarvittavan tonttimaan ilmaiseksi. Kuntakokouksen mielestä aika oli liian lyhyt, joten rakentamisaika tuli olemaan kolme vuotta. Tonttimaakaan ei ollut sopiva. Koulunkäynti alkoi siis suunnitelman mukaisesti syksyllä 1906.” (s. 198)

Juuri muuta kirjallista lähdettä en onnistunut löytämään, mutta sain yhteyden Varpasen kyläyhdistykseen, jonka aktiivit auttoivat minua, ja kertoivat tarkentavia tietoja. Ensinnäkin: Varpasen kansakoulun 40-vuotisjuhlaa on vietetty 1947. Tästä voisi päätellä, että koulurakennuksen valmistumisvuosi olisi ollut 1907. Sitä ennen koulu on kyläyhdistyksen mukaan toiminut Varolan talossa (alkanut v. 1906). Uusi koulu on rakennettu ja otettu käyttöön n. vuonna 1954. Puukoulun purkuajankohta ei ole siis varmuudella tiedossa, ei myöskään uuden koulun tarkka rakennusaika. Perustusten teko on aloitettu vuonna 1953 ns. työttömyystöinä.

Nämä tiedot onnistuivat kyläyhdistyksessä kaivamaan Karjalaisen arkistosta ja Finnasta. Liitän vastaukseen myös Varpasen kyläyhdistykseltä saamani karttakuvan, jossa näkyvät uuden ja vanhan kansakoulun sijainnit (punaisella vanha koulurakennus) - ovat olleet lähekkäin.

Finna-palvelusta löytyviä vanhoja kuvia ”Varpanen & koulu” -hakulausekkeella voi katsella täältä: https://finna.fi/Search/Results?lookfor=Varpanen+%26+koulu&type=Subject&dfApplied=1&limit=20