Kysymykseni koskee ensisijassa muistelmateoksia. Etsin muistelmateoksia tai elämäkertoja, jonka olisi kirjoittanut rikoksentekijän läheinen (perheenjäsen,…

Kysytty

Kysymykseni koskee ensisijassa muistelmateoksia. Etsin muistelmateoksia tai elämäkertoja, jonka olisi kirjoittanut rikoksentekijän läheinen (perheenjäsen, ystävä, sukulainen jne). Minua kiinnostaa rikoksentekijöiden läheisten kokemukset, joten muistelmateosten lisäksi kaunokirjalliset romaanit tai muut aihetta käsittelevät kirjat ovat myös tarpeellisia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit hakea Helmetistä hakusanoilla rikoksentekijät, rikokset, rikollisuus, muistelmat tai elämäkerrat. Ongelmana on, että pelkkien asiasanojen perusteella on mahdotonta tietää, minkä teoksen on kirjoittanut rikoksentekijän läheinen.

Tässä ohessa on lista joistakin kirjoista, joissa käsitellään rikoksentekijän ja hänen läheistensä elämää. Kaunokirjallisuutta löytyi sittenkin enemmän kuin muistelmia. Osa luettelon romaaneista perustuu tositarinoihin, osa on fiktiota.

Elämäkerrat ja muistelmat:

Armas Gerdt: Petrin matka Myyrmanniin

Steven Naifeh ja Gregory White Smith: Muukalainen perheessä

Seppo Porvali: Daltonit
- Kirjoittaja ei ole rikoksentekijöiden läheinen, mutta kirjassa puheenvuoron saavat myös poikien sisaret. Perhetausta käydään läpi.

Lauri Janhunen: Sellaista vankia ei ole

Muu tietokirjallisuus:

Ann Miller: Alussa oli kasvatus
- Kirjassa käydään läpi rikollisten lapsuutta ja heidän saamaansa kasvatusta.

Kaunokirjallisuus:

Lionel Shriver: Poikani Kevin

Nikki Pitkäsilta: Paperirakkautta

Nikki Pitkäsilta: Kujakatit: vangin vaimon tarina

Emmanuel Carrère: Valhe
- Tositarina rikollisesta ja hänen perheestään.

Arturo Perez-Reverte: Etelän kuningatar
- Todellisuuspohjainen jännäri, jossa nuori nainen ensin kärsii miehensä huumemafiatouhuista mutta myöhemmin nousee itse saman rikollisliigan johtajaksi.

Eeva Tikka: Pojan paluu

Jodi Picoult: Yhdeksäntoista minuuttia
- Kirjassa kerrotaan kouluampujasta.

Markku Pääskynen: Vihan päivä
- Romaani perustuu löyhästi todellisiin tapahtumiin, jossa perheenäiti surmasi koko perheensä - ja siis tarina keskittyy tuota tekoa edeltäneeseen aikaan ja olosuhteisiin perheen sisällä.

Francis Iles: Rakkaani, paholainen
- vanhaa Sapo-sarjaa: Nainen rakastuu mieheen, jonka kanssa avioituu. Koko kirjan ajan vaimo epäilee miestään yhä vahvemmin talousrikoksista ja murhasta - ja on oikeassa. Tarina keskittyy nimenomaan rakkauden ja lojaliteetin ja toisaalta synkkien epäilysten ristiriitaan - tarkkanäköinen psykologinen rikosromaani.

Karin Alvtegen: Varjo
- Maailmanmaineeseen noussut kirjailija on menneisyydessään tehnyt murhan suojellakseen mainettaan ja julkisivuaan. Perheen sisäiset suhteet ovat vääristyneet liittyen vanhaan petokseen ja siihen liittyvään rikokseen.