Suosittelisitteko sosiologisia omaelämäkertoja, joissa oman elämän tarkastelun kautta kerrotaan jotain laajempaa yhteiskunnasta. Erityisesti kiinnostaa tarinat…

Kysytty

Suosittelisitteko sosiologisia omaelämäkertoja, joissa oman elämän tarkastelun kautta kerrotaan jotain laajempaa yhteiskunnasta. Erityisesti kiinnostaa tarinat, joiden päähenkilö on tehnyt luokkaretken ylöspäin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastojen valikoimista löytyi aiheeseen sopivia kirjoja, vaikka suurin osa niistä ei ole omaelämäkertoja.

Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa : nykysukupolven kokemuksia tasa-arvosta / Katriina Järvinen ja Laura Kolbe. – Helsinki : Kirjapaja, 2007 (Hämeenlinna : Karisto Oy:n kirjapaino).

Kauaksi kotoa : muutoksen sukupolvi kertoo / [toimittaneet:] Anja Salokannel ja Kaija Valkonen. - Helsinki : Kirjapaja, 2012 (Hämeenlinna : Kariston Kirjapaino).

Muurarin pojasta miljonääriksi : Anders Wiklöfin tarina / kirjoittanut Staffan Bruun ; suomentanut Meri Kuula-Bruun. - Helsinki : Kustantamo S&S, 2019.

Sylvi-Kyllikki Kilpi : matka valtakunnan vaikuttajaksi / Jaana Torninoja-Latola. - Helsinki : Into, [2021]

Pienet suuret suomalaiset : millaisia he olivat lapsina ja nuorina? / Markus Similä. - Helsinki ; Jyväskylä : Minerva, 2009 (Porvoo : WS Bookwell).

Isän kirjeitä tyttärelle / Heikki Hiilamo, Elli-Alina Hiilamo. - Helsinki :  Into, 2012 (Riika : InPrint).

Tarja Halonen : erään aktivistin tarina / Katri Merikallio. - Helsinki : Into, [2020].

Voit tehdä uusia hakuja esim. sanoilla: sosiaalinen tausta, sosiaalinen liikkuvuus, perhetausta, elämäkerrat, henkilöhistoria, muistelmat,

Lopuksi vielä muutama sosiologian alan asiantuntijan elämäkerta:

Vanhanakin voi ajatella : mielikuvista ja niiden voimasta / Antti Eskola. - Tampere : Vastapaino, 2019.
Mikä henki meitä kantaa : katselen työni jälkiä / Antti Eskola. - Helsinki : Tammi, 2009

Mister Koli, oletteko kommunisti? : yliopistobarrikadien räjäyttäjän elämä / Matti Parjanen. - [Tampere] : Tampere University Press, [2018].

Elämä sosioekonomistina : tutkijanainen muistelee / Liisa Uusitalo ; valokuvat: Jyrki Uusitalo ja Liisa Uusitalon kotiarkisto. - [Espoo] : Aalto-yliopisto, [2019].