Kysymykseni koskee eettistä pornografiaa. Tarvitsisimme erääseen tilaisuuteemme näytteitä eettisestä pornografisesta videomateriaalista. Tavoitteenamme olisi…

Kysytty

Kysymykseni koskee eettistä pornografiaa. Tarvitsisimme erääseen tilaisuuteemme näytteitä eettisestä pornografisesta videomateriaalista. Tavoitteenamme olisi näyttää paitsi tuotantotavoiltaan inhimillistä, myös mahdollisimman hyvin eri seksuaalisia suuntautuneisuuksia huomioon ottavia elokuvia / videoita. Mahtaisiko pornoalalla olla jonkinlaisia sertifikaatteja esimerkiksi "luomupornolle", "tasa-arvopornolle" tai "reilun kaupan pornolle"? Toisekseen: mistäköhän tällaista materiaalia on saatavilla? Helpointa olisi, jos pystyisimme ostamaan materiaalia suoraan Internetin kautta, sillä tilaisuutemme pidetään jo reilun viikon kuluttua. Tässä vaiheessa kuitenkin Internetistä hakemalla tulokset ovat olleet melko laihoja, sillä kaikenlainen epäeettinen ja vähemmän sensuelli porno valtaa ruudun hakusanoista riippumatta. Toivomme, että kirjastojen seinien sisällä asuva tieto ja viisaus sen sijaan voisi auttaa meitä ongelmamme ratkaisussa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti mekään emme löytäneet mistään mainintaa, että aikuisviihdeteollisuudessa olisi käytössä mitään sertifikaattia, joka takaisi työskentelyolosuhteiden kuvauksissa olleen eettisesti kestävällä pohjalla. Toki pornoelokuvien kuvaamista koskee sama yleinen lainsäädäntö esim. työsuojeluasioiden suhteen kuin muitakin inhimillisen toiminnan aloja, joten ainakaan isojen kaupallisten toimijoiden tuottaman ns. mainstream-pornon kohdalla ei liene erityistä syytä olettaa työolosuhteiden olleen epäeettisten.

Sisällöltään eettinen pornografia lienee sellainen asia, jonka määrittely vaihtelee riippuen keneltä kysyy. Feministinen porno – tai englanniksi feminist porn(ography) – on laajalti käytetty termi sellaisesta pornosta, joka pyrkii tarjoamaan sekä tuotantotavoiltaan että sisällöltään tasa-arvoisemman vaihtoehdon mainstream-pornolle. Vastaavasti ’queer pornography’ –termin avulla voi etsiä pornoa, joka suhtautuu sukupuoleen ja seksuaalisuuteen laaja-alaisemmin kuin perinteinen, hyvin heterokeskeinen porno.

Kirjastojen kokoelmista ei elokuvallista pornoa käytännössä löydy, mutta poikkeuksena on syytä mainita ruotsalainen Dirty Diaries, joka on kooste lyhyitä feministisiä pornoelokuvia. Elokuvaa on saatavilla ainakin Helsingin alueen Helmet-kirjastoista.

Tässä muutama internet-linkki, joiden kautta toivottavasti pääsee eettisen ja/tai mainstream-pornolle vaihtoehtoisen pornon jäljille:

http://www.youtube.com/watch?v=TSluPg1H6Hc
Seksologi Megan Andelloux keskustelee eettisesti tuotetusta pornosta. Andelloux mainitsee nimeltä sellaisia naispuolisia pornon tekijöitä kuin Nina Hartley, Candida Royalle ja Madison Young, joiden elokuviin kannattaa ehkä tutustua.

http://www.goodforher.com/feminist_porn_awards
Kanadalainen, naisille suunnattu seksiliike jakaa vuosittain palkintoja pornoelokuville, jotka ottavat erityisesti huomioon naiset ja seksuaaliset vähemmistöt.

http://www.feministpornguide.com/sites.html
Yksityishenkilön ylläpitämä listaus feministisestä pornosta.

2 ääntä

Kommentit

Allekirjoitan seksologin Megan Andellouxin väitteen että Nina Hartleyn tuottama porno on eettistä. Hartleylle on tärkeää pornotyössä huomioida inhimillinen puoli etenkin sillä saralla, että näyttelijöitä ei hyväksikäytetä eikä manipuloida. Heille on tarkoin tehtävä selväksi mitä heiltä odotetaan ja vaaditaan, ja myöskin mikä heidän palkkio tulee olemaan vaaditusta työstä antaen näyttelijöille mahdollisuuden kieltäytyä työtarjouksesta. Nina Hartleyllä on lukuisia seksuaalisia tuntemuksia stimuloivia eettisesti tuotettuja elokuvia, joissa hän esimerkiksi suutelee niin miesten kuin naisten kanssa. Suosittelen tutustumaan Hartleyn tuotantoon.