Kysyisin, voinko löytää kaukaisen sukulaiseni henkilö (syntymäaika ja kuolinaika ja -paikka) sekä opiskelutietoja (esim. opintojen aloitusaika). Ennen kaikkea…

Kysytty

Kysyisin, voinko löytää kaukaisen sukulaiseni henkilö (syntymäaika ja kuolinaika ja -paikka) sekä opiskelutietoja (esim. opintojen aloitusaika). Ennen kaikkea minua kiinnostaisi tietää hänen opinnoistaan yliopistossa 1800-luvulla (Turussa/Helsingissä) ja hänen opintonsa katkaisseesta varhaisesta kuolemasta (vaikkapa kuolinsyy).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

hei,

Kyseisen henkilön opinnoista saat tietoa hankkimalla käsiisi Helsingin yliopiston opiskelijamatrikkelit. Matrikkelissa on yleensä lyhyehköt tiedot esimerkiksi syntymäaika ja -paikka, vanhemmat, vanhempien ammatit, opintojen aloitusaika ja opintojen sisältö.
Carpelan, Tor; Helsingfors universitets studentmatrikel 1828-1852 (mm. Kumpulan tiedekirjastossa hyllyssä) tai
Helsingin yliopiston ylioppilasmatrikkeli 1869-1885. Toimittanut Veli-Matti Autio.
(opiskelijakirjastossa Vuorikatu 7 hyllyssä)

Jos et löydä etsimääsi henkilöä näistä, voisit ehkä kysyä Helsingin yliopiston pääkirjaston tietopalvelusta, mistä mahdollisesti löytyvät tiedot Helsingin yliopiston opiskelijoista vuosilta 1852-1869. puh. 09-191 22740, s-posti: hyk-tietopalvelu@helsinki.fi.

Helpoin tapa löytää tietoja haluamastasi henkilöstä ovat tässä tapuksessa juuri matrikkelit (etsi nimen mukaan).

Suomen Sukututkimusseuran sivuilta löytyy tietokanta (HisKi) eri kuntien kirkonkirjoista http://www.genealogia.fi/historia/
Valitse "historiakirjojen hakuohjelma". Valitse "Veteli" ja klikkaa kohtaa "valituista". Sitten voit yrittää etsiä. Voisit kokeilla vaikkapa kastettujen (1673-1899) luetteloa. Salmeloita tuntui ainakin löytyvän jonkin verran. Tiedot tulisi tietenkin aina tarkistaa alkuperäisistä lähteistä.

Katso myös tietoja Vetelin seurakunnasta. Voit ottaa yhteyttä Vetelin seurakuntaan, jonka yhteystiedot löytyvät alla olevasta osoitteesta. Sivulta käy myös ilmi että Vetelin seurakunnan mustia kirjoja voi tilata Mikkelin maakunta-arkistosta mikrokortteina. Tällöin kyllä tulisi melko tarkkaan tietää mitä haluaa löytää.
http://www.genealogia.fi:10000/scripts/MiniProject/MiniProject.dll?Cmd=…

Kuolinsyyn ja muiden elämän vaiheiden selvittäminen voi olla hankalampaa. Voi tietenkin olla että kuolinsyy selviää helpostikin. Kirkonkirjat ovat kuitenkin se paikka josta asiat viime kädessä selviävät. Kun tiedät henkilön tarkan nimen, syntymäajan ja kotipaikan ja sen että henkilö on kuollut opintojensa aikana mahdollisesti Helsingissä voit yrittää jatkoselvittää asiaa Helsingin kaupungin kuolleiden luetteloiden avulla. Perehdy sukututkimukseen vaikkapa Suomen Sukututkimusseuran www.genealogia.fi ja Makupalojen linkkien avulla http://www.makupalat.fi/histori3.htm