Kysyisin näistä aineiston hankinnoista. Miten on mahdollista, että jonkun suhteellisen tuntemattoman blogikirjoittajan kuten M. Hapulin Selibaattipäiväkirja …

Kysytty

Hei!

Kysyisin näistä aineiston hankinnoista. Miten on mahdollista, että jonkun suhteellisen tuntemattoman blogikirjoittajan kuten M. Hapulin Selibaattipäiväkirja -teosta on Helsingin kirjastoissa poikkeuksellisen paljon esikoisteokseksi, yhteensä 40 kpl (ei varauksia). Johtuuko tämä siitä, että kirjastoissa on enimmäkseen naisia töissä? Tehdäänkö hankintavalintoja kuinka tasapuolisesti näin yleensäkin?

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoilla on yhteinen kokoelmaohjelma. Sen valintaperiaatteissa sanotaan mm. näin:

"Kirjasto pitää huolen siitä, että uudet ajatukset ja elämykset ovat kirjaston asiakkaiden saatavilla. Kirjaston avoimuus erilaisia ajatuksia kohtaan takaa mahdollisuuden tutustua maailmaamme muokkaaviin kulttuurin virtauksiin ja ajankohtaisiin asioihin. Sukupuolten tasa-arvo, eri-ikäisten ja -kielisten asukkaiden tarpeet otetaan valintatyössä huomioon."

Koko ohjelma löytyy täältä:
http://www.lib.hel.fi/fi-FI/hankintaohjelma/

Helmet-kirjastoja on n. 60: reilun 40 kappaleen hankinta ei ole mitenkään poikkeuksellista. Hiukan samanaiheista Timo Hännikäisen Ilman: esseitä seksuaalisesta syrjäytymisestä -kirjaa on hankinttu kirjastoihin 52 kappaletta. Se, että aloittaa kirjailijanuransa blogikirjoittajana, ei vaikuta asiaan. Kirjastoissa on huomattava määrä Juha Vuorisen Juoppohullu-kirjoja. Hän aloitti kirjojensa julkaisemisen Internetissä.

Kirjastoissa on töissä enemmän naisia kuin miehiä. Se ei kuitenkaan saa vaikuttaa aineiston valintaan. Pyrimme hankkimaan kiinnostavaa aineistoa: kirjoittajan, tai esim. musiikin- tai elokuvan tekijän, sukupuolesta riippumatta.