Otsikko
Kuinka pitkä on kalenterikierto? Siis milloin voin käyttää esim. vuoden 2024 kalenteria uudelleen.

Kysytty

Kysyin tätä tekoälyltä mutta se tuntui antavan joka kerta eri vastauksen. Kuinka pitkä on kalenterikierto? Siis tarkoitan milloin voin käyttää esim. vuoden 2024 kalenteria uudelleen (niin että viikonpäivä ja päivämäärä vastaavat) kun välissä on karkausvuodet?

Vastaus

Vastattu

Vastaus riippuu siitä, millä tarkkuudella kalenterin haluaa täsmäävään. Mikäli riittää, että viikonpäivät täsmäävät, vuoden 2024 kalenteria voi käyttää vuosina 2052, 2080 ja 2120. Vuonna 2024 voi puolestaan uusiokäyttää vuosien 1940, 1968 ja 1996 kalentereita. Tällöin kuitenkaan esim. kuun vaiheet eivät täsmää, ja lisäksi nimipäiviin tehdään muutoksia viiden vuoden välein. Tämäntasoisia vastaavuuksia eri vuosien kalentereille voi etsiä tällä sivustolla: https://www.whencanireusethiscalendar.com/

Mikäli kalenterien haluaa vastaavan toisiaan täysin kaikilta osin (nimipäivät poislukien), täytyy ajassa mennä lähes kuusi miljoonaa vuotta eteen- tai taaksepäin, kerrotaan tässä Ylen artikkelissa: https://yle.fi/a/3-6440753.