Otsikko
Kuulin muistotilaisuudessa luettavan värssyn tahi runon, jossa puhuttiin nauravasta tähdestä. Olikohan niin, että lopussa sanottiin"olen se naurava tähti... "…

Kysytty

Kuulin muistotilaisuudessa luettavan värssyn tahi runon, jossa puhuttiin nauravasta tähdestä. Olikohan niin, että lopussa sanottiin"olen se naurava tähti... ". Köyhät on eväät tähden etsintään, toivottavasti löytyy tämä naurava tähti!

Vastaus

Vastattu

Kysymäsi värssy lienee sitaatti Antoine de Saint-Exupéryn alunperin vuonna 1943 julkaistusta klassikkosadusta Pikku Prinssi. Tarinan loppusivuilla Pikku Prinssi lohduttaa kertojahahmoa seuraavin sanoin:

"Katsellessasi öistä tähtitaivasta tuntuu
sinusta, kuin kaikki tähdet nauraisivat,
koska minä asun eräässä niistä,
koska minä nauran eräässä niistä.

Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa!
... Ja sitten kun olet unohtanut surusi
(ihminen unohtaa surunsa aina), niin olet
iloinen siitä, että olet tuntenut minut."

Tätä runomuotoon jaksotettua versiota, jonka keskeltä (...) on poistettu yksi lause kirjan alkuperäisestä tekstistä, siteerataan useilla muistovärssyjä ja lohdutuksen sanoja tarjoavilla verkkosivuilla. Alkuperäisen tekstisitaatin ja koko tarinan löydät kirjan muodossa lukuisina eri painoksina kirjastosta (esimerkiksi Antoine de Saint-Exupéry: Pikku Prinssi ja miten tarina syntyi, WSOY, 2006).