Kuulin että Helsingin kirjastossa on a-oikeudet. Onko kuulemani totta? Mihin perustuu, että kaikille tarkoitettu yleinen tila muutetaan "baariksi"? Kirjasto on…

Kysytty

Hei, kuulin että Helsingin kirjastossa on a-oikeudet. Onko kuulemani totta? Mihin perustuu, että kaikille tarkoitettu yleinen tila muutetaan "baariksi"? Kirjasto on avoinna lapsille, eivätkä lapset ole tervetulleita olut-terassille. Kummastelen ja paheksun moista uudistusta. Miksi kirjasto ei voi olla alkoholivapaata aluetta jatkossakin? Ryyppypaikkoja kyllä riittää naapurustossa niitä kaipaaville. Toivon, että kotipaikkani eli Seinäjoen kirjasto, ei ota mallia Helsingistä tässä asiassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin Vuosaaren kirjaston kahvilassa näyttää olevan a-oikeudet, ja uuden keskustakirjaston ravintolaankin sellaisia on suunniteltu.

Helsingin kirjastojen kahvilat ovat yrittäjävetoisia ja anniskeluoikeudet ovat kahviloiden pitäjillä. Seinäjoen kirjaston kahvilaa pitää Kaks' kättä -työpaja, eikä sillä ole tällä hetkellä anniskeluoikeuksia.

Alkoholijuomien anniskelulupa voidaan myöntää hakijalle, jolla on toimintaan tarvittavat riittävät ammatilliset ja taloudelliset edellytykset sekä vaadittu luotettavuus. Luvan myöntää Aluehallintovirasto.

Kiitos palautteestasi, otamme sen huomioon yhteistyöneuvotteluissa kahvilanpitäjän kanssa.