Kunniajäsen. Määrittele.

Kysytty

Kunniajäsen. Määrittele.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys liittynee yhdistystoimintaan.

Patentti -ja rekisterihallituksen laatimat yhdistyksen mallisäännöt (useita eri mallisääntöjä) ovat tuolla:

http://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri/lomakkeet_mallisaannot.html

Mallisäännöissä mainitaan kunniajäsenistä esim. seuraavasti: "Kunniapuheenjohtajaksi tai kunniajäseneksi voidaan hallituksen esityksestä yhdistyksen kokouksessa kutsua henkilö, joka on huomattavasti edistänyt ja tukenut yhdistyksen toimintaa."

Mallisäännöissä mainitaan myös jäsenmaksun maksamisesta mm. seuraavsti: "Varsinaisilta jäseniltä ja kannattavilta jäseniltä perittävän liittymismaksun ja vuotuisen jäsenmaksun suuruudesta erikseen kummallekin jäsenryhmälle päättää vuosikokous. Kunniapuheenjohtaja ja kunniajäsenet eivät suorita jäsenmaksuja."

Kunniajäsenten suhteellinen määrä jäsenistä on yhdistyksen sisäinen asia, jota ei usein ole määrätty säännöillä, sillä päättäähän yhdistyksen hallitus jokaisesta kunniajäsenestä erikseen ja näin yhdistyksen hallitus pysyy tilanteen tasalla maksavien jäsenten määrästä.