Kuningaskobra-kappaleessa puhutaan kobrien kuninkaasta, joka on jo vanha ja valkoinen. Millaisia käärmeet oikeasti ovat vanhoina?

Kysytty

Kuningaskobra-kappaleessa puhutaan kobrien kuninkaasta, joka on jo vanha ja valkoinen. Millaisia käärmeet oikeasti ovat vanhoina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täysikasvuisen käärmeen ikää on erittäin vaikeaa arvioida ulkonäön perusteella. Käärmeet luovat nahkansa ja vaihtavat säännöllisesti näennäisen vanhaksi ja kuluneeksi käyneen olemuksensa uudeksi ja kirkkaaksi elämänsä loppuun saakka: uusi nahka ei käy entisiä harmaammaksi käärmeen ikääntyessä. Tämä käärmeiden kyky uudistua onkin monissa kulttuureissa tulkittu syvän symbolisesti.

Käärmeet kasvavat pituutta koko elämänsä ajan, joten vanhat käärmeet voivat olla nuorempia lajitovereitaan kookkaampia. Kasvunopeus kuitenkin hidastuu iän myötä ja lopulta pysähtyy melkein kokonaan, joten idioottivarmaksi käärmeen iänmäärityskriteeriksi ei eläimen koostakaan ole.

Lähteet:
Maailman eläimet . Kalat, sammakkoeläimet, matelijat
Uusi zoo : suuri eläinkirja. 7, Matelijat, sammakkoeläimet, esiselkäjänteiset, selkäjänteiset, kalat 1

Jarmo Latva, Kiehtovat kyyt : tunsitko? tiesitkö?