Kun vaikkapa kirjaston DVD-levy rikkoutuu, niin millä perusteella uutta ei voi hankkia "Anttilan alennusmyynistä"? Miksi pitäisi maksaa tietyn elokuvan…

Kysytty

Kun vaikkapa kirjaston DVD-levy rikkoutuu, niin millä perusteella uutta ei voi hankkia "Anttilan alennusmyynistä"? Miksi pitäisi maksaa tietyn elokuvan lainausoikeuksista kaksi kertaa?

Esimerkiksi Viihdepalveluilta jos ostetaan esitysoikeus heidän listoillaan oleviin elokuviin, on aivan sama, mistä fyysinen kappale hankitaan, esitysoikeus kun koskee nimenomaan sisältöä eli elokuvaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain mukaan elokuvan lainaaminen yleisölle kirjaston kautta on luvanvaraista. Laki ei sano mitään korvauksista tai niiden suuruudesta. Toisin sanoen se, jolla on oikeus päättää lainaamisesta, voi päättää korvauksen suuruudesta ja sen ehdoista.

Useimmat elokuvien välittäjät myyvät yksittäisiin teoskappaleisiin liittyviä lainausoikeuksia, jolloin kyseisen kappaleen rikkoutuessa myös siihen ostettu lainausoikeus päättyy. On kuitenkin mahdollista, että oikeudenhaltija ei sido lainausoikeutta täsmälliseen teoskappaleeseen. Tämä olisi kuitenkin poikkeuksellinen menettely, jollaisesta en ole itse aiemmin kuullut.

Kysymyksen toisessa osassa puhutaan esitysoikeuksista, jotka ovat eri asia kuin lainausoikeus. Oikeudenhaltija voi antaa millaiset julkisen esittämisen oikeudet tahansa, mutta yksikään kaupallisesti toimiva välittäjä tuskin voi tarjota oikeuksia jonkin elokuvan yleiseen julkiseen esittämiseen.

Kaikissa tapauksissa on ratkaisevaa se, mitä välittäjän kanssa on täsmällisesti (ja toivon mukaan kirjallisesti) sovittu, koska elokuvan lainaaminen kirjastosta ja julkinen esittäminen ovat molemmat luvanvaraisia asioita.

Heikki Poroila (24.2.2011)