Kun Suomessa ulko-ovi avautuu tavallisesti ulospäin, onko lähes kaikkialla muualla maailmassa niin, että ne avautuvat tavallisesti sisäänpäin? Ja kuinka kauan…

Kysytty

Kun Suomessa ulko-ovi avautuu tavallisesti ulospäin, onko lähes kaikkialla muualla maailmassa niin, että ne avautuvat tavallisesti sisäänpäin? Ja kuinka kauan Suomessa on ollut voimassa laki, että ulko-ovien on avauduttava ulospäin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On mahdoton ottaa kantaa, avautuvatko ulko-ovet kaikkialla muualla maailmassa sisäänpäin. Googlettamalla löydän sivuja, jossa suomalaiset ovat huomanneet ulko-ovien avautuvan eri suuntaan kuin kotimaassa. Samassa yhteydessä mainitaan, että Suomessa paloturvallisuuden vuoksi järkevästi avautuvat ulospäin.

Paloturvallisuudesta löytyy Finlexistä E1 Suomen rakentamismääräyskokoelma . Rakennusten paloturvallisuus Määräykset ja ohjeet 2011 https://www.finlex.fi/data/normit/37126/E1_2011-fi.pdf Siellä kirjoitetaan ulko-ovien avautumisesta näin:

10.6 Ovien aukeaminen sekä poistumisreittien valaistus ja merkintä

10.6.1 Uloskäytävän kulkusuunnassa olevien ovien tulee yleensä avautua poistumissuuntaan.

10.6.2 Poistumiseen tarvittavan oven tulee avautua poistumissuuntaan, jos sen kautta poistuvien henkilöiden määrä on yli 60. Selostus Näitä ovat ovet, joiden kautta on pääsy ulos, uloskäytävään tai uloskäytävään johtavaan sisäiseen käytävään.

Lisää rakentamismääyksistä löytyy tietoa täältä, http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/esta-palon-leviaminen/huolehdi-… ja mainitaan https://www.rakennusteollisuus.fi/globalassets/koulutus--ja-esitysainei…

Finlexistä voi myös etsiä oviin liittyviä lakeja ja säädöksiä http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/haku/?search%5Btype%5D=pika&search%5B… . Ainakin vanhemmissa rakennuksissa on Suomessakin ulko-ovia, jotka aukeavat sisäänpäin.

2 ääntä

Kommentit

Vuosia sitten Suomenlinnan opas selitti, että Suomessa ovet avautuvat ulospäin lumisuuden vuoksi. Kun pyry on kasannut lunta oven taakse, nietos kaatuisi ovea avattaessa eteiseen jos ovi aukeaisi sisälle päin.