Kun luen lehtiä netistä ja klikkaan jonkun uutisen auki, "näkeekö" lehti että artikkeli on kiinnostanut. Tekevätkö he sillä tiedolla jotain - tyyliin 'näistä…

Kysytty

Kun luen lehtiä netistä ja klikkaan jonkun uutisen auki, "näkeekö" lehti että artikkeli on kiinnostanut. Tekevätkö he sillä tiedolla jotain - tyyliin 'näistä jutuista ollaan siis kiinnostuneita ja aiheesta voisi kirjoittaa enemmänkin'...

Vastaus

Vastattu

Nettilehdet keräävät sivustoiltaan käyttäjädataa. Sen hyväksyy, kun sallii kaikki evästeet ennen jutun avaamista.

Dataa käytetään ainakin mainosajien houkutteluun, kenties myös juttujen suuntaamiseen johonkin aihealueeseen. Esim. Läsiväylä kertoo myös painetussa lehdessään, mitkä jutut ovat olleet viikon kiinnostavimmat. https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1348355

Millaisia artikkeleita lehdet julkaisevat, riippuu aina lehden linjasta ja aihepiiristä. Kenelle se on suunnattu ja miksi. Jyväskylän yliopiston kielikeskus.

Esim. Aamulehti on avannut journalisminsa perusteita artikkelissaan 3.5.2019

1 ääntä

Kommentit

Jollei lehti tietäisi, mitä linkkiä lukija klikkaa, ei se pystyisi linkin takana olevaan sivua klikkaajalle avaamaan.
Lehdet keräävät tilastotietoa siitä, mitä eniten luetaan, kuten jo esim. IS:n "luetuimmat" -listastakin voi päätellä. Nuo tilastot talletetaan kuitenkin palveluntuottajan omalle palvelimelle ja siihen ei tarvita sen enempää evästeitä, kuin lukijan lupaakaan.

Evästeet taas ovat lukijan omalle selaimelle talletettavaa tietoa ja sellaisen tallettamiseen jokaisen nettisivuston pitää pyytää selaimen käyttäjän lupa. Tosin heillä on myös oikeus toteuttaa palvelu niin, että sitä voivat käyttää vain ne, jotka tuon luvan antavat (eli siis hyväksyvät evästeet). Evästeet mahdollistavat esim. sen, että vaikka käyttäjä ei kirjaudu palveluun, hänelle voidaan tarjota hänen samaisen sivuston klikkailuhistoriansa perusteella kohdennettuja uutisia ja mainoksia.

Selaimen käyttäjä voi koska tahansa poistaa selaimestaan kaikki haluamansa evästeet. Se, miten se tapahtuu, riippuu selaimesta.