Kun etsin asiaankuuluvia viiteitä Wkipedian Itsenäisyyspäivää koskevaan artikkeliin, jossa ei ollut vapaapäivästä kertovassa osassa (koskien lakia 388/1937 …

Kysytty

Kun etsin asiaankuuluvia viiteitä Wkipedian Itsenäisyyspäivää koskevaan artikkeliin, jossa ei ollut vapaapäivästä kertovassa osassa (koskien lakia 388/1937 )niitä lainkaan, vastaan tuli eduskunnan sivustolla lakialoite "31/2007 vp", joka oli lähetetty valiokuntakäsittelyyn, jossa se näyttäisi sivuston mukaan vieläkin olevan. Onko tavatonta, että lakialoitteen käsittely kestää vuosia valiokunnassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linkki eduskunnan sivustolle kohtaan "Tilastot ja raportit"

Loppuunkäsitellyt asiat vaalikaudella 2007 – 2010. Voitte valita myös vaalikaudet 2003 – 2006 ja 1999 – 2002.
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/tixhaku.sh?lyh=vex_r8_07

Hallituksen esityksen (HE), lakialoitteen (LA) ja puhemiesneuvoston ehdotusten (PNE) yhteydessä on päätöstieto siitä, onko laki hyväksytty HE:n, LA:n tai PNE:n mukaisena, muutettuna, kokonaan hylätty tai perustuslain kyseessä ollessa jätetty lepäämään. Lakiehdotus raukeaa, jos sitä ei ole ehditty käsitellä loppuun eduskunnassa ennen vaalikauden päättymistä. Valtioneuvosto tai kansanedustaja voi lisäksi peruuttaa vireillepanemansa asian.

Kysymykseenne "Onko tavatonta, että lakialoitteen käsittely kestää vuosia valiokunnassa?"
vastaan otteilla teoksesta
Valiokunnat lähikuvassa. Suomen eduskunta 100 vuotta. Helsinki, 2007.
sivut 183 ja 184 (kirjoittajana nykyisin eläkkeellä oleva eduskunnan apulaispääsihteeri Jouni Vainio)
Otteet ovat kappaleesta "Vireillepano eduskunnassa ja vireilletulo valiokunnassa".

Mainitusta teoksesta voitte saada lisätietoja valiokuntien työskentelystä, aikatauluista ja työtavoista.

Eduskunnan työjärjestys http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000040
säätelee eduskunnan työtä perustuslain lisäksi. Työjärjestyksen 34 §:ssä on säännökset käsittelyjärjestyksestä valiokunnissa.