Juhannuksen vietto Puolassa, etenkin Sleesiassa

Kysytty

Juhannuksen vietto Puolassa, etenkin Sleesiassa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytettävissämme olevien lähteiden mukaan juhannus 24.6. ei ole virallinen vapaapäivä Puolassa eikä sen vietto ole yhtä korostunutta kuin Suomessa. Aihetta käsittelevä kirjallisuuskin näyttää keskittyvän tapoihin, joita joskus on vietetty, mutta jotka nykyään eivät juurikaan ole hengissä. Ainakin tapa laskea aattoiltana kukkaköynnöksiä veteen (usein kynttiläköynnöksiä) näyttää kuitenkin olevan edelleen suosittu. Suuremmilla paikoilla järjestetään ohessa ilotulituksia. Perinteiseen puolalaiseen juhannuksenviettoon kuuluivat erilaiset muuallakin tavalliset käytännöt ja uskomukset jotka liittyivät tuleen, veteen ja kasveihin. Juhannus merkitsi kesän alkua, ei kuitenkaan lomaa vaan työteliään sadonkorjuuvaiheen tuloa.
Menoilla haluttiin karkottaa korjuutyötä vahingoittavat pahat voimat tai haluttiin ennustaa tulevaisuutta. Kokkoja tiedetään poltetun jo keskiajalla. Niiden äärellä tanssittiin ja laulettiin. Koska juhlanvietto alettiin aattona tuli puolan kielessä juhannustulille nimi sobótka (sobota ’lauantai’). Edelleen uskottiin, että Johannes Kastaja merkkipäivänään puhdisti vedet kylpykelpoisiksi. Juhannuspäivänä tarkkailtiin sääenteitä ja taloja koristeltiin kasveilla ja yrteillä, joilla uskottiin olevan suojeleva ja parantava, usein hedelmällisyyttä luova vaikutus.
Edellä mainitut tavat ovat pitkälti esikristillisiä ja liittyvät Puolassa niin kuin monessa muussakin maassa vuoden valoisimpaan aikaan jolloin päivä on pitkä ja yö lyhyt. Puolassa juhannuksen kristillinenkin puoli tulee epäilemättä selvemmin esiin kuin esim. Suomessa. Johannes Kastajan syntymäpäivä (uroczystość narodzenia św. Jana Chrzciciela, 24.6.) on roomalaiskatolisen kirkon kalenterissa sollemnitas ’juhla’, joka sattuessaan sunnuntaille syrjäyttää ko. sunnuntain viettoaiheen. Juhlan merkitystä korostaa myös se, että messukirjassa (ehtoollisjumalanpalvelusten käsikirjassa) on aineisto myös aattojumalanpalveluksen järjestämiseksi. Myös Puolan luterilaisen kirkon kalenterissa on jumanpalvelustekstit Johannes Kastajan syntymäpäivää varten..
KIRJALLISUUTTA: /// Encyklopedia katolicka, tom 7. – Lublin, 1997 ///, /// Renata Hryń-Kuśmierek: Polskie tradycje doroczne. – Poznań, 200-? ///, /// Barbara Ogrodowska: Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne. – Warszawa, 2005 ///. Kovin laajoja nettisivuja en puolalaisesta juhannuksesta ole löytänyt. Jotain esim. englannin kielellä voi löytää googlesta esim. kirjoittamalla midsummer Poland, St. John’s day Poland yms.