Kumpi Keskuskauppakamarin ansiomerkeistä mahtaa olla korkea-arvoisempi: hopeinen ansiomerkki (20 vuoden työstä) vai hopeinen elämäntyömerkki?

Kysytty

Kumpi Keskuskauppakamarin ansiomerkeistä mahtaa olla korkea-arvoisempi: hopeinen ansiomerkki (20 vuoden työstä) vai hopeinen elämäntyömerkki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hopeinen ansiomerkki myönnetään 20 ja 25 vuoden työskentelystä saman työnantajan palveluksessa, itsenäisestä yrittämisestä tai pitkäaikaisesta työstä luottamushenkilönä. Hopeinen elämäntyömerkki voidaan myöntää työntekijälle vähintään 20 vuoden työurasta, vaikka se olisi kertynyt useamman eri työnantajan palveluksessa. Elämäntyömerkki voidaan myöntää myös Keskuskauppakamarin harkinnan perusteella henkilön omasta hakemuksesta.Hinnaltaan hopeinen elämäntyömerkki ja hopeinen ansiomerkki ovat saman hintaisia, joten siinä mielessä ne ovat samanarvoisia.

Jos samalla henkilöllä on sekä hopeinen elämäntyömerkki että hopeinen ansiomerkki, Keskuskauppakamari ohjeistaa kantamaan elämäntyömerkkiä lähempänä vartalon keskiviivaa. Koska ansiomerkkien käyttämistä koskeva yleisohje on se, että ne laitetaan tasaiseen riviin arvokkaimmasta vähemmän arvokkaisiin, vartalon keskiviivasta käsivartta kohden vasemmalle, elämäntyömerkkiä voidaan siksi pitää arvokkaampana.

Lähteet:
http://ansiomerkit.fi/ansiomerkit/
http://www.reservilaisliitto.fi/files/4124/Reservilaisen_juhla-_ja_sere…