Mitä kaikkia palkintoja, arvonimiä ja muita kunnianosoituksia presidentti myöntää yksityishenkilöille? Tunnen ritarikuntien kunniamerkit, mutta ovatko ne…

Kysytty

Mitä kaikkia palkintoja, arvonimiä ja muita kunnianosoituksia presidentti myöntää yksityishenkilöille? Tunnen ritarikuntien kunniamerkit, mutta ovatko ne ainoat arvovaltaiset tunnustukset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ritarikuntien kunniamerkkien ja mitalien lisäksi tasavallan presidentti myöntää erilaisia arvonimiä. Hän päättää arvonimen myöntämisestä valtioneuvoston kansliassa toimivan arvonimilautakunnan ehdotuksesta. Arvonimiä on käytössä yli 100. Lista löytyy Finlexistä: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000381 .

Muita tasavallan presidentin myöntämiä tunnustuksia ovat tieteen ja taiteen akateemikon arvonimet, virka-ansiomerkki, hengenpelastusmitali ja äitienpäiväkunniamerkki. Näiden lisäksi tasavallan presidentti voi antaa muita ministeriöiden asetuksissa säädettyjä ansiomerkkejä, kuten esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin ansiomerkkejä.

Tarkemmin tasavallan presidentin myöntämistä kunniamerkeistä ja arvonimistä voit lukea sivulta
https://www.presidentti.fi/presidentin-toimi/tehtavat/#Kunniamerkit%20j…