Tutkimukseni kohteen muistokirjoituksessa (1931) todetaan hänellä olleen: II lk. kuntoisuus- ja II lk harrastusmerkit sekä S. A. Liiton II lk:n luokkamerkki…

Kysytty

Tutkimukseni kohteen muistokirjoituksessa (1931) todetaan hänellä olleen:
II lk. kuntoisuus- ja II lk harrastusmerkit sekä S. A. Liiton II lk:n
luokkamerkki
Tietoa näiden merkityksestä, asetetuista vaatimuksista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

II lk. kuntoisuus- ja harrastusmerkin osalta ei ilmene, mikä taho ne on myöntänyt, joten valitettavasti en pysty kuin esittämään arvauksen niiden alkuperästä. Internetistä selvisi sen verran, että ainakin Suojeluskuntajärjestö on aikanaan myöntänyt tämän nimisiä merkkejä. Mutta sen tarkempaa tietoa niiden merkityksesta tai vaatimuksista ei ilmennyt. Ehkäpä lisätietoja voisi etsiä Suojeluskuntia käsittelevästä kirjallisuudesta. Tässä muutama esimerkki:

Selén, Kari: Sarkatakkien armeija : suojeluskunnat ja suojeluskuntalaiset 1918-1944. Helsinki : WSOY, 2004.

Suomen puolustusvoimat ennen ja nyt / Maanpuolustuskorkeakoulu, sotahistorian laitos. Helsinki : WSOY, 2001.

Vasara, Erkki: Valkoisen Suomen urheilevat soturit : suojeluskuntajärjestön urheilu- ja kasvatustoiminta vuosina 1918-1939 / Erkki Vasara (merkit saattavat liittyä juuri tähän toimintaan?)

Mitä tulee S. A. Liiton II lk:n luokkamerkkiin, selvisi tämänkin osalta vain se, että S. A. tarkoitaa Suomen Armeijaa eli puolustusvoimia. Tarkempia tietoja armeijan myöntämistä merkeistä voi etsiä esim. seuraavista puolustusvoimain historiaa käsittelevistä kirjoista:

Lehtonen, Juhani U. E.: Sotilaselämän perinnekirja. Helsinki : Gummerus : Ajatus Kirjat, 2003.

Suomen puolustusvoimat ennen ja nyt / Maanpuolustuskorkeakoulu, sotahistorian laitos. Helsinki : WSOY, 2001.

Kronlund, Jarl: Kansannoususta instituutioksi : Suomen puolustusvoimat 1918-1993. Helsinki : Pääesikunnan tiedotusosasto, 1993.

Ja toki merkeistä voinee tiedustella suoraan esim. Kansallismuseosta ja Sotamuseosta. Tässä molempien kotisivut yhteystietoineen:

http://www.nba.fi/fi/skm
http://www.mpkk.fi/fi/sotamuseo/