Kummallinen musiikkikappale hakusessa: Joskus muistaakseni 90-luvun alkupuolella Suomessakin radioissa (ainakin Radiomafiassa) soi tämä kyseinen…

Kysytty

Kummallinen musiikkikappale hakusessa: Joskus muistaakseni 90-luvun alkupuolella Suomessakin radioissa (ainakin Radiomafiassa) soi tämä kyseinen etnovaikutteinen popkappale. Laulaja oli mies, joka lauloi jollain eksottisella, ehkä afrikkalaisella kielellä ja kertosäkeen lauloi kimeä-ääninen kuoro. Kertosäe kuulosti lähinnä suomeksi nalkutukselta, tähän tapaan: "jäkäjää käjäkäjää käjäkä". Mikähän kappale ja esittäjä voisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä lienee länsiafrikkalainen laulaja ja koransoittaja Mory Kanté, jonka kappale Yéké yéké oli mukana Akwaba Beach -nimisellä äänitteellä. Se ilmestyi 1987. Mory Kanté on syntyperältään mandinka ja laulaa äidinkielellään. Hän asuu nykyään Pariisissa ja on julkaissut lukuisia levyjä.
Internetissä saa hakusanalla "Mory Kanté" tulokseksi useita verkkosivuja, myös Youtube-videon. Tampereen kaupungikirjastossa on neljä äänitettä, joilla em. kappale on mukana. Tiedot niistä löytyvät PIKI-verkkokirjastosta.