Otsikko
Kuluttavatko tai "kuuntelevatko" kuurot tai huonokuuloiset enimmäkseen tietyntyyppistä musiikkia? Muistan nähneeni pätkän televisiossa, jossa kuuro mies kertoi…

Kysytty

Kuluttavatko tai "kuuntelevatko" kuurot tai huonokuuloiset enimmäkseen tietyntyyppistä musiikkia? Muistan nähneeni pätkän televisiossa, jossa kuuro mies kertoi käyvänsä rokkikonserteissa ja että kuuroudestaan huolimatta hän pystyy kokemaan musiikin muutenkin kuin heiluvia päitä katsomalla. Hän taisi tuntea ainakin basson ja rummut joko ilman värähtelyn kautta kaiuttimen edessä seistessään tai nojatessaan seinään sen kautta.

Voisin kuvitella, että tietyt musiikin lajit kuten rock, tai soittimet kuten rummut ja basso, ovat helpommin havaittavissa kuin esimerkiksi viulu tai kitara. Onko tätä koko keholla kuuntelemista tai kuurojen musiikkimieltymyksiä tutkittu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet ehkä nähnyt Ylen Akuutti-ohjelman kuuroudesta ja musiikista. Ylen sivuilta löytyy tietoa ohjelman sisällöstä. Sen mukaan kuuro ihminen voi oppia tuntemaan musiikin värähtelyä ja erottamaan tiettyjä ääniä, vaikka ei niitä kuulekaan. Matalat äänet on helpompi aistia kuin korkeat. Erityisen herkästi aistitaan bassotaajuudet, joiden aiheuttamat värähtelyt ovat voimakkaimpia. Lisää tietoa ohjelman sisällöstä löytyy täältä:

http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/arkisto/kuurokin_soittaa_nauttii_musiiki…

Kuuroudesta ja musiikista on tehty tutkimuksiakin, ainakin nämä:

- Musiikkikasvatus Suomen kuurojen kouluissa - kartoitus opetuksen toteutumisesta ja menetelmistä / Pia Kuusipalo. (pro gradu –työ, Jyväskylän yliopisto, 1996)
- Musiikki kahden maailman välissä [Elektroninen aineisto] : viittomakielisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia kuurojen musiikinopetuksesta / Mari Vesin. (Pro gradu –työ, Jyväskylän yliopisto, 2001